O systemach hiperkonwergentnych (HCI) mówi się już od lat. I nie tylko się mówi: według wydanego w czerwcu br. raportu MarketsandMarkets Research globalny rynek HCI wzrośnie z 7,8 mld dol. w roku bieżącym do ponad 27 mld w roku 2025, przy średniorocznym wzroście przekraczającym 28 proc.

Wydany kilka miesięcy wcześniej raport Allied Market Research jest jeszcze bardziej optymistyczny: wynika z niego, że rynek wzrośnie z 3,84 mld dol. w 2018 r. do ponad 33 mld w roku 2026, przy CAGR przekraczającym 30 proc. (sic!). W skali globalnej ten wzrost ma być napędzany przede wszystkim przez sektor bankowo-finansowy, IT i telekomunikację, a także służbę zdrowia i przemysł – choć sektor publiczny nie zostaje daleko w tyle.

Skąd bierze się tak powszechny pęd w kierunku hiperkonwergencji? Gdy nie wiadomo, o co chodzi, na pewno chodzi o pieniądze. I rzeczywiście, zastąpienie tradycyjnej, skomplikowanej architektury data center, złożonej z komponentów pochodzących od kilku czy kilkunastu dostawców przez zbudowaną z jednolitych „klocków” hiperkonwergentną architekturę scale-out radykalnie upraszcza zarządzanie, ułatwia wdrożenie samoobsługowego przydzielania zasobów w ramach chmury prywatnej, automatyzację zarządzania i eliminuje konflikty kompetencyjne pomiędzy administratorami różnych podsystemów czy dostawcami komponentów.

Jeden z naszych klientów oszacował, że w ciągu pięciu lat na samych tylko kosztach administracji zaoszczędzi okrągły milion złotych. Zamiast ponosić koszty będzie więc inwestował w rozwój własnych produktów i usług – mówi Stanisław Leszczyński, Regional Sales Manager Nutanixa na Europę Wschodnią.

To jednak niejedyny motywator. Zdaniem analityków niemal równie ważna jest wirtualizacja krytycznych aplikacji, która jest pierwszym krokiem do podniesienia bezpieczeństwa i niezawodności systemów poprzez ich przeniesienie do chmury hybrydowej lub publicznej oraz przyspieszenie tworzenia i wdrażania aplikacji.

Wdrożenie klastra Nutanix to kwestia pojedynczych dni, tymczasem budowa czy rozbudowa tradycyjnej architektury zajmuje wiele tygodni. Środowisko Nutanix może już dawno obsługiwać kluczowe procesy w firmie, podczas gdy urządzenia potrzebne w tradycyjnym modelu jeszcze płynęłyby statkiem z drugiego końca świata – zauważa Stanisław Leszczyński.

Wielu usługodawców IT i resellerów wyrażało obawy o swoją przyszłość już w dobie wkraczania rozwiązań chmurowych. Jak więc mają odnaleźć się dzisiaj, kiedy forpocztą chmury staje się prosta we wdrożeniu, tania w utrzymaniu i hiperelastyczna infrastruktura hiperkonwergentna?

Przykłady nawet wielkich firm informatycznych pokazują, że na dłuższą metę walka z własnymi klientami prowadzi donikąd. Dlatego proponujemy partnerom budowanie, choćby stopniowe, kompetencji w obszarze hiperkonwergencji i wspieranie klientów na tej drodze – podsumowuje Stanisław Leszczyński.

Najlepszy partner w obszarze HCI

W obszarze HCI trudno o lepszego partnera niż Nutanix. We wszystkich dotychczasowych raportach Magic Quadrant obejmujących ten segment rynku producent ten jest nieodmiennie wskazywany jako lider – firma łącząca nowatorską technologię, wizjonerskie podejście do rynku i już silną na nim pozycję. Także bardzo wysoka wartość indeksu Net Promoter Score od lat regularnie przekraczająca 90 punktów (w skali od -100 do +100) świadczy o tym, że jest to wiarygodny partner biznesowy, budzący zaufanie i budujący lojalność klientów.

NPS to w istocie różnica pomiędzy odsetkiem klientów zadowolonych i niezadowolonych. Tak wysoka ocena oznacza, że prawie wszyscy nasi klienci rekomendują nasze usługi doceniając wysokie kompetencje i zaangażowanie inżynierów wsparcia technicznego oraz przejrzyste i elastyczne procedury. Jesteśmy z tego bardzo dumni, zwłaszcza, że w przypadku wielu producentów IT, często także szczycących się wysokim poziomem wsparcia technicznego, wartość tego wskaźnika nie przekracza 40 – dodaje Leszczyński.

Nutanix dba także o swoich partnerów handlowych – partner realizujący wdrożenie uzyskuje bowiem nigdy niewysychające źródło przychodów. Z jednej strony, partner uzyskuje tradycyjną marżę handlową na dostarczonym sprzęcie. Przy czym nawet nie musi to być sprzęt Nutanix: lista zgodności oprogramowania Nutanix Acropolis obejmuje ponad 80 różnych typów serwerów, w tym wszystkich popularnych marek, jak Lenovo, HPE czy Fujitsu.

Dzięki bogatej liście zgodności naszego oprogramowania klienci i partnerzy mogą swobodnie budować infrastrukturę w oparciu o istniejące długoterminowe umowy z innymi dostawcami sprzętu – podkreśla Igor Sikorski, Channel Manager w firmie Nutanix.

Z drugiej strony, partner otrzymuje część subskrypcyjnej opłaty za licencje na oprogramowanie.

Nasi klienci są bardzo zadowoleni, wręcz uzależnieni od korzyści, które przynosi im infrastruktura Nutanix. Zarówno na etapie projektu, prezentacji, testów, jak i wdrożenia (zwłaszcza podczas pierwszych wdrożeń, kiedy partner dopiero poznaje nasze środowisko), czy późniejszej eksploatacji, zapewniamy daleko idącą pomoc wysokiej klasy specjalistów, których mamy na miejscu. Nie wiem, co musiałoby się stać, żeby klient nas porzucił. To się nie zdarza. Dlatego partner realizujący wdrożenie ma gwarancję powtarzalnego biznesu przez długie lata – mówi Igor Sikorski.

W oparciu o wdrożoną u klienta infrastrukturę partnerzy Nutanixa mogą też oferować własne usługi.

Zachęcamy partnerów do realizowania wysokomarżowych usług zaawansowanych, obejmujących automatyzację procesów, usługi zdalnego zarządzania czy wdrażanie strategii chmury hybrydowej. To znacznie lepszy i ciekawszy biznes, niż dostarczanie pudełek – podsumowuje Igor Sikorski.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronach:
• Nutanix – https://www.nutanix.com
• Nutanix Acropolis – https://www.nutanix.com/products/acropolis
• Net Promoter Score – https://customer.guru/net-promoter-score/nutanix