Perspektywa: od chmury do metawersum

Handel detaliczny należy do sektorów gospodarki o najwyższym wykorzystaniu usług chmurowych. Środowisko chmury publicznej pozwala usprawnić im działanie systemów POS, praktyki zarządzania zapasami, obsługę produktów czy zapewnić szybkie odzyskiwanie danych po awarii. W branży handlowej szczególnie dużą popularnością cieszą się usługi IaaS oraz SaaS.

– Nowoczesne chmurowe pakiety oprogramowania biznesowego pozwalają wyróżnić firmę na tle konkurencji, na przykład dzięki różnorodnym usługom, jak chociażby możliwość oferowania zestawów, montażu rozwiązań czy napraw. Ciekawą opcją są moduły pozwalające na zwiększenie wydajności i marży poprzez wprowadzenie usług wypożyczania sprzętu, zarządzania jego dostępnością i wykorzystaniem. Z kolei narzędzia sztucznej inteligencji wspierają generowanie rekomendacji produktów, aby precyzyjniej zaspokajać potrzeby klientów – wyjaśnia Mariusz Siwek.

Z biegiem czasu firmy handlowe zaczną na szeroką skalę korzystać z zaawansowanych produktów. W 2021 r. globalny rynek inteligentnych urządzeń dla handlu detalicznego był warty 31,7 mld dol., zaś skumulowany wskaźnik rocznego przyrostu w latach 2022–2030 ma wynieść 17, 2 proc. IDC przewiduje, że liczba aplikacji na urządzeniach brzegowych wzrośnie do 2024 r. aż o 800 proc. Powyższe zmiany wymuszą przeniesienie infrastruktury obliczeniowej z chmury na brzeg sieci, co zapewni klientom większy komfort użytkowania usług, zaś placówkom handlowym gromadzenie i przetwarzanie danych u źródła. Jednak w tej beczce miodu jest też łyżka dziegciu.

– W tradycyjnych centrach danych serwery mają stabilną łączność z internetem. Nie dochodzi tam też do bezpośredniej interakcji z użytkownikami, co czyni te urządzenia mniej podatnymi na zagrożenia bezpieczeństwa. Tymczasem na brzegu sieci każda drobna awaria wymaga ręcznej interwencji, a czasami problem staje się jeszcze większy ze względu na lokalizację urządzenia, wyzwania związane z łącznością, ograniczoną przestrzeń dyskową i brakiem personelu technicznego – zauważa Prashanth Nanjundappa, VP, Product Manager w Progressie.

Ciekawym wyzwaniem dla handlu może być wirtualna rzeczywistość. McKinsey szacuje, że globalny rynek związany z metawersum do 2030 r. osiągnie wartość 5 bln dol., a największą jego siłą ma być handel elektroniczny (2,6 bln dol.), który wyprzedza takie sektory jak wirtualna nauka (270 mld dol.), reklama (206 mld dol.) i gry (125 mld dol.). W ubiegłym roku Nike uruchomiło na platformie Roblox przestrzeń interaktywną Nikeland. Miejsce przypomina prawdziwą siedzibę firmy w Beaverton. Użytkownicy mogą uczestniczyć w różnego rodzaju grach i odwiedzić  salon wystawowy, gdzie można przymierzyć produkty tej marki.

– Metawersum wydaje się być potencjalnym następcą świata mobilnego, do którego zaadaptowaliśmy się już niemal wszyscy. Wyzwaniem dla firm jest analiza trendów i testowanie nowych rozwiązań. Jednak nie wszystkie branże, w tym handel materiałami budowlanymi, adaptują się do zmian w równym tempie. Jest jeszcze wiele do zrobienia zanim klienci i wykonawcy będą współpracować w wirtualnym świecie podczas budowy lub remontu – przyznaje Rafał Gabler, Chief Technical Officer w Budio.pl.

Zdaniem specjalisty

Sven Janssen, VP Sales EMEA Central for Channel, Sophos Sven Janssen, VP Sales EMEA Central for Channel, Sophos  

Świadomość cyberzagrożeń wśród przedstawicieli branży handlowej jest bardzo wysoka i cały czas rośnie. Zauważalna jest we wszystkich segmentach, a zwłaszcza w poszukiwaniu sposobów na przeciwdziałanie atakom typu ransomware. Dzieje się tak nie bez przyczyny, bo właśnie sektor handlowy jest narażony na takie ataki bardziej niż inne gałęzie gospodarki. Z naszego raportu State of Ransomware 2023 wynika, że ze złośliwym oprogramowaniem zetknęło się aż 69 proc przedsiębiorstw z branży handlowej. Rosnąca liczba ataków i większe zainteresowanie ze strony mediów odnośnie do działalności hakerów sprawiają, że większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę ze znaczenia skutecznej strategii cyberbezpieczeństwa.

  
Rafał Gabler, Chief Technical Officer, Budio.pl Rafał Gabler, Chief Technical Officer, Budio.pl  

Technologie immersyjne rewolucjonizują relacje pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami, znacznie skracając dystans pomiędzy nimi. Na przykład w branży budowlanej klienci mają silną potrzebę obcowania z produktem i dlatego odwiedzają wielkopowierzchniowe sklepy pełne modelowych pomieszczeń. Utrzymanie podobnych przestrzeni, w różnych lokalizacjach, generuje duże koszty. A zatem wirtualne showroomy, gdzie konsument może spotkać specjalistów, pozyskać wykonawcę, a następnie na bieżąco śledzić przebieg prac to melodia przyszłości. Główne bariery w popularyzacji wirtualnych innowacji to niechęć do Inwestycji w transformację i opór ze strony użytkowników. Ten ostatni wynika z faktu, że bardzo trudno jest zmienić przyzwyczajenia klientów. Doświadczyliśmy tego na etapie przekonania podmiotów do zamawiania materiałów budowlanych przez aplikację. Należy mieć na uwadze, że zestawy VR są bardziej inwazyjne niż smartfon. Nie znamy także ich długotrwałego wpływu na zdrowie i samopoczucie.