Lepsza ocena zarządów

Największą, pozytywną zmianę przynosi ocena zarządów i liderów. W sumie 60 proc. pracowników uważa, że najwyższa kadra zarządzająca podejmuje trafne decyzje biznesowe. Oznacza to wzrost o 13 punktów procentowych w stosunku do 2021 r. Podobny odsetek pracowników (66 proc.) postrzega najwyższą kadrę zarządzającą jako skutecznych liderów (wzrost o 9 p.p.). To znaczy, że w perspektywie ostatnich sześciu lat zaszła w Polsce istotna, pozytywna zmiana jakościowa w ocenie zarządu – z poziomu około 40 proc. satysfakcji, do aktualnego poziomu powyżej 60 proc.

Obecnie pracownicy zdecydowanie lepiej wypowiadają się o zarządach i liderach dostrzegając, że podejmują oni właściwe decyzje biznesowe, finansowe i są skuteczni. Jednocześnie wskazują, jak istotna jest dla nich klarowna i atrakcyjna wizja przyszłości oraz otwarta i szczera komunikacja. Równocześnie wśród swoich priorytetów wymieniają wynagrodzenia oraz możliwość rozwoju kariery i rozwój osobisty.

– Szczególny kontekst makroekonomiczny powoduje, że wynagrodzenia to zdecydowanie priorytetowy aspekt dla pracowników. Co ciekawe, przez ostatnie kilka lat wynagrodzenia dużo rzadziej pojawiały się w pierwszej piątce czynników wpływających na zaangażowanie. Dziś jest to czynnik nie do pominięcia – podkreśla Magdalena Warzybok.

Co znamienne, wśród priorytetów pojawia się także rozwój kariery czy reskilling rozumiany jako nabywanie nowych umiejętności i kompetencji przyszłości. Analitycy zwracają uwagę, że niedawna dyskusja na temat wpływu sztucznej inteligencji na wybrane zawody pokazuje, że już dziś kluczowe jest identyfikowanie kompetencji przyszłości i szybkie dokształcanie pracowników, ponieważ na pewno na rynku będzie deficyt w tym obszarze.

Nierozwiązane i nowe wyzwania

Z kolei, jak wynika z najnowszego raportu Harvard Business Review, 42 proc. firm nadal nie zdefiniowało podejścia do zdalnego trybu pracy. Jednocześnie, pracownicy zdalni o 32 proc. bardziej obawiają się utraty pracy (niż stacjonarni), a 67 proc. z nich stwierdza, że lęk ten negatywnie wpływa na ich efektywność (Harvard Business Review, „Remote workers are more anxious about layoffs”, marzec 2023).

– Prawie połowa firm wciąż nie ma precyzyjnej wizji, jak chciałaby pracować. W naszych analizach widzimy natomiast duży spadek zaangażowania pracowników pracujących zdalnie. Z kolei zaangażowanie osób pracujących w biurze utrzymuje się na podobnym poziomie. Dlatego to, w jaki sposób zapewnić efektywne funkcjonowanie firmy, ciągle pozostaje największym wyzwaniem na najbliższe miesiące dla zdecydowanej większości przedsiębiorstw – zauważa Magdalena Warzybok.

Badania naukowców OpenAI, OpenResearch oraz University of Pennsylvania, na które powołuje się Kincentric, wskazują, że Chat GPT prawdopodobnie zmieni zadania w co najmniej 80 proc. wszystkich miejsc pracy („GPTs are GPTs: An Early Look at the Labor Market Impact Potential of Large Language Models”, marzec 2023). Analitycy Kincentric podkreślają, że paradoksalnie największe skutki odczują zawody wymagające wyższego wykształcenia. Tymczasem nie zdefiniowano precyzyjnie, jaki będzie wpływ Chat GPT na rynek pracy. Na ten moment wiadomo tyle, że czeka nas kolejna rewolucja w organizacji, sposobie i stylu pracy, która bardzo szybko przemodeluje dotychczasowe priorytety i wyzwania.

Badania Kincentric dotyczące trendów w zaangażowaniu polskich pracowników objęły w 2022 r. blisko 100 organizacji działających w Polsce i realizowane były na próbie 125 tys. pracowników.

 Opracował Tomasz Gołębiowski