Według analityków Canalysa generatywna sztuczna inteligencja to wielomiliardowa szansa dla całego ekosystemu partnerskiego w branży IT, choć wciąż znajduje się na wczesnym etapie biznesowego cyklu życia. W tym roku wartość dostępnego dla partnerów rynku GenAI ma wynieść 15,4 mld dol., podczas gdy w 2028 r. wartość ta ma sięgnąć 158,6 mld dol.

Działający globalnie i regionalnie integratorzy, niszowe firmy konsultingowe, firmy świadczące usługi profesjonalne, jak też producenci oprogramowania i aplikacji mogą dzięki GenAI odblokować przychody z nowych usług, a jednocześnie zwiększyć własną produktywność. To pomoże im zautomatyzować działania biznesowe, ulepszyć usługi dla klientów i stworzyć przewagę konkurencyjną.

Dwie największe nowe możliwości generowania przychodów dla ekosystemu partnerskiego to świadczenie usług związanych z AI oraz rozwijanie wykorzystującego sztuczną inteligencję oprogramowania. Do nowych szans biznesowych należą również zaawansowane usługi w obszarze danych, wykorzystujące AI lub umożliwiające jej użycie, a także sprzedaż, współsprzedaż i dosprzedaż produktów związanych z AI, wraz z usługami wokół nich.

Chociaż takie usługi mogą przynieść branży miliardy zysku, nie wszyscy partnerzy będą z mogli z tego na równi korzystać. Szanse poszczególnych firm będą się różnić w zależności od rodzaju oferty AI, modelu biznesowego partnera oraz strategicznego dopasowania uzupełniających się ofert usług, umiejętności i docelowych rynków.

Dużą szansę generowania nowych przychodów stanowią usługi z zakresu sztucznej inteligencji, a dokładniej mówiąc, usługi ułatwiające firmom skuteczne wdrążanie GenAI. Obejmuje to doradztwo w zakresie sztucznej inteligencji, usługi zarządzania zmianą, konsultacje, projektowanie i budowę rozwiązań, stworzenie architektury, wdrożenia i integracje. Zazwyczaj są to mocno spersonalizowane projekty o szerokim zakresie, przynoszące znaczne przychody, często przekraczające miliony dolarów.

Strategiczne partnerstwa

Wyraźną przewagę zyskają rynkowi pionierzy wdrażający usługi AI. Wraz z pojawianiem się innowacji i wprowadzaniem GenAI, usługi sztucznej inteligencji w całym obszarze obsługi klienta będą dynamicznie się rozwijać. Przy czym globalnie działający integratorzy oraz duże firmy konsultingowe coraz częściej tworzą nowe specjalizacje, centra doskonałości i usługi skoncentrowane wokół GenAI oraz nawiązują współpracę z wiodącymi dostawcami technologii AI, aby zwiększyć swoją obecność w tym obszarze.

Jednym z przykładów jest ogłoszenie strategicznego partnerstwa, w ramach którego Capgemini wykorzystuje GenAI od Google Cloud do opracowania ponad 500 zastosowań w przemyśle, przyspieszania transformacji biznesowej klientów oraz dostarczania spersonalizowanych strategii AI i wdrożeń dla przedsiębiorstw. Warto też zwrócić uwagę na komunikat PwC o przeznaczeniu 1 mld dol. na rozszerzenie swojej specjalizacji AI, zakładającej wykorzystanie oferty AI Microsoftu. Z kolei Deloitte zdecydował się na uruchomienie specjalizacji Generative AI przy wykorzystaniu takich usług, jak Amazon Bedrock.

Rozwój oprogramowania AI

Kolejną dużą szansą dla partnerów jest rozwijanie oprogramowania i aplikacji GenAI do konkretnych zastosowań, dla poszczególnych firm, branż lub sektorów rynku. Jak wiadomo, liczba rozwiązań oprogramowania GenAI rośnie wykładniczo, przy czym zarówno nowo powstałe firmy, jak i uznani gracze przyczyniają się do szybkiego rozwoju i zwiększania różnorodności innowacyjnych produktów. Takie rozwiązania obejmują oprogramowanie AI klasy enterprise, oprogramowanie wspomagane przez AI, narzędzia AI specyficzne dla branż, aplikacje, wtyczki, chatboty oraz rozwiązania niestandardowe. Partnerzy najlepiej przygotowani do skorzystania z tej szansy to niezależni dostawcy oprogramowania (ISV), dostawcy usług SaaS oraz firmy i niezależni programiści zaangażowani w rozwijanie oprogramowania i aplikacji.

Przykładem dużych możliwości, jakie ekosystem partnerów ma w zakresie rozwoju i dostosowywaniu rozwiązań GenAI, jest EY Tax, które wykorzystuje usługę Microsoft Azure OpenAI do budowy własnego produktu EY Intelligent Payroll Chatbot (dla klientów chcących usprawnić swoje operacje podatkowe i płacowe). Kolejne aplikacje GenAI są tworzone na platformach chmurowych, w tym Forethought.ai (rozwiązanie do wsparcia klienta GenAI, które jest zintegrowane z platformami dla przedsiębiorstw, w tym Salesforce i Zendesk). Ciekawy przypadek to Streebo, specjalizujące się w tworzeniu niestandardowych chatbotów, wykorzystując rozwiązanie IBM Watson do dostarczania dedykowanych chatbotów dla wspólnych z IBM-em klientów.

Zaawansowane usługi w obszarze danych

Szybko rozwijać mają się także zaawansowane usługi dotyczące danych i analityki, wykorzystujące GenAI lub umożliwiające jej użycie. Takie usługi obejmują zbieranie, integrację, zarządzanie i optymalizację danych, usługi związane z hurtowniami danych i data lakes, usługi niestandardowego modelowania oraz zaawansowane usługi z zakresu data science, sztucznej inteligencji, a także uczenia maszynowego i analityki biznesowej.

Partnerzy najlepiej przygotowani do wykorzystania tej szansy to niewielkie firmy zajmujące się danymi i analityką, specjalizujące się w sztucznej inteligencji/uczeniu maszynowym i analityce, konsultanci, dostawcy usług, MSP, GSI (globalni integratorzy) i RSI (regionalni, lokalni integratorzy). Przykładem są specjalizowane firmy zajmujące się danymi i analityką, takie jak AB Data Consulting (konsultant Alteryx Analytics), które pomagają klientom maksymalnie wykorzystać potencjał swoich danych i umożliwiają zastosowanie GenAI. Inne niszowe firmy doradcze w obszarze danych, jak Pandata, mają strategiczne partnerstwa z platformami danych, takimi jak Snowflake, w celu świadczenia usług transformacji danych.