AWS, Azure i Google Cloud: 5 trendów zakupowych w chmurze publicznej
Czym kierują się przedsiębiorstwa wydające swoje pieniądze na chmurę publiczną i korzystające z usług Amazon Web Services, Google Cloud i Microsoft Azure? Mówi o tym najnowsze badanie firmy Flexera „State of the Cloud Report 2022”.
Duże przedsiębiorstwa: raczej Azure
Raport z 2022 r. pokazuje, że w dużych przedsiębiorstwach platforma Azure jest częściej wykorzystywana niż AWS. Warto zauważyć także, że Google Cloud Platform uzyskała z wielkiej trójki najlepszy wynik, jeśli chodzi o fazę testowania oraz plany wykorzystania. Może to zwiastować wzrost popularności tej chmury w przyszłości. W przypadku każdego dostawcy chmury publicznej ankietowane duże przedsiębiorstwa deklarowały, czy w danej chmurze uruchamiają znaczne obciążenia, czy też używają jej tylko do niektórych obciążeń, a może dopiero eksperymentują z nią, albo podjęły już decyzję, że w przyszłości będą jej używać.
Okazało się, że dużych przedsiębiorstw, które korzystają już z Azure’a, jest 80 proc. W przypadku AWS takich firm było 77 proc. W porównaniu z tymi dwoma chmurami GCP uzyskało dużo skromniejszy wynik (48 proc.). Przypomnijmy, że w zeszłorocznym raporcie Flexery liderem był AWS, którego wskaźnik wykorzystania w dużych przedsiębiorstwach wynosił 79 proc., na drugim miejscu było Azure (76 proc.), a na trzecim GCP (49 proc.).
SMB: AWS wciąż liderem
Wśród małych i średnich firm ze Stanów Zjednoczonych (do 999 pracowników) AWS w 2022 roku pozostaje zdecydowanym liderem. Z badania wynika, że amerykańskich „misiów” wykorzystujących w swojej działalności platformę AWS jest 69 proc. A zatem wyraźnie więcej niż w przypadku Azure’a (59 proc.) i GCP (43 proc.). Również w ubiegłorocznym raporcie to właśnie AWS mógł się pochwalić najwyższym wskaźnikiem wykorzystania na rynku małych i średnich firm (72 proc.), wyprzedzając platformę Azure (48 proc.) i GCP (39 proc.).
Z tegorocznego raportu wynika także, że małe i średnie firmy, które myślą o przyszłych projektach (eksperymentujące z daną chmurą lub deklarujące, że chcą z niej korzystać), są najbardziej zainteresowane Google Cloud Platform (31 proc.), a w drugiej kolejności platformą Azure (25 proc.).
Oszczędności wynikające z rabatów
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z opcji rabatowych w chmurze publicznej, aby uzyskiwać dodatkowe oszczędności. Chociaż cenniki dostawców usług chmurowych mogą być złożone, warto znać takie możliwości obniżenia wydatków. Z raportu Flexery wynika jednak, że nie wszyscy użytkownicy korzystają z dostępnych rabatów.
Analiza największych wykorzystywanych rabatów w chmurze AWS pokazuje, że 36 proc. użytkowników tej platformy korzysta z instancji zarezerwowanych, 32 proc. korzysta z programu EDP (Enterprise Discount Program) tego dostawcy, a 31 proc. z planów oszczędnościowych. Największe rabaty na platformie Azure, z których korzystają respondenci, dotyczą głównie zniżek powiązanych z umową Enterprise Agreement (37 proc. wskazań). Z kolei 32 proc. ankietowanych użytkowników tej platformy korzysta z instancji zarezerwowanych Azure, a 26 proc. z opcji rabatowej AzureHybrid Benefit. W przypadku Google Cloud Platform blisko 26 proc. użytkowników tej chmury korzysta z rabatów związanych z planowanym jej użytkowaniem. I jeszcze ciekawostka: z raportu wynika także, że 10 proc. ankietowanych klientów tego dostawcy korzysta z rabatów wynegocjowanych w trybie ad hoc.
Podobne artykuły
Program partnerski OVHcloud: droga do sukcesu w ekosystemie chmury
Wraz z ewolucją krajobrazu usług chmurowych zmieniają się także wyzwania i możliwości, które czekają na OVHcloud oraz jego partnerów w 2024 roku.
Puls branży IT
Istotne trendy rynkowe – produktowe, technologiczne, biznesowe – w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące przede wszystkim Europy i Polski.