AWS, Azure i Google Cloud: 5 trendów zakupowych w chmurze publicznej
Czym kierują się przedsiębiorstwa wydające swoje pieniądze na chmurę publiczną i korzystające z usług Amazon Web Services, Google Cloud i Microsoft Azure? Mówi o tym najnowsze badanie firmy Flexera „State of the Cloud Report 2022”.
Zasada „cloud-first” oraz inwestowanie w migrację do chmury stają się priorytetem dla dyrektorów IT w amerykańskich przedsiębiorstwach. W rezultacie firmy szybko zwiększają wydatki na chmurę publiczną i rośnie wolumen uruchamianych w niej obciążeń.
Wydatki na AWS, Azure i GCP
Gdy chodzi o wybór dostawcy, to – jak wynika z raportu Flexery – wśród przedsiębiorstw wydających rocznie ponad 12 mln dol. na chmurę niewielką przewagę ma AWS. W sumie 18 proc. badanych firm wydaje co najmniej 12 mln dol. rocznie na AWS. Dla porównania, 15 proc. respondentów przyznało, że wydaje tyle na platformę Azure, a jedynie niespełna 7 proc. na Google Cloud Platform. Z innego zestawienia wynika, że 53 proc. korporacyjnych klientów platformy Azure wydaje na nią co najmniej 1,2 mln dol. rocznie. Dla porównania, takie kwoty na AWS przeznacza 52 proc., a na Google Cloud Platform – 33 proc. firm.
Tempo wdrażania chmury publicznej
Badanie „State of the Cloud Report 2022” firmy Flexera dotyczyło także zakresu wykorzystania chmury publicznej przez przedsiębiorstwa. Ankietowani dostawcy musieli określić, czy w jednej z trzech wiodących chmur publicznych mają uruchomioną znaczną część ze swoich obciążeń, czy też działają tam tylko niektóre z nich. A może dopiero testują daną chmurę? W przypadku zaś, gdyby nie korzystali z żadnej z trzech platform, mieli wskazać, czy planują to zrobić w najbliższej przyszłości.
Raport Flexery potwierdził rzecz oczywistą: AWS, Azure i Google Cloud Platform to trzej najważniejsi dostawcy chmury publicznej w Ameryce Północnej. Wyjątkowe w tegorocznym badaniu okazało się to, jak bardzo Azure nadrobił dystans do AWS. Pozostali dostawcy usług w chmurze nie wykazali tak dużego wzrostu rok do roku jak Microsoft. W rezultacie Azure ma wskaźnik wykorzystania na poziomie 77 proc. wśród wszystkich organizacji i minimalnie wyprzedza AWS, z którego platformy korzysta w większym lub mniejszym zakresie 76 proc. pytanych. Trzecią chmurą jest Google Cloud Platform ze wskaźnikiem wykorzystania na poziomie 48 proc.
Jeśli zerkniemy do zeszłorocznego badania, czyli „State of the Cloud Report 2021”, to okaże się, że liderem był wtedy AWS ze wskaźnikiem wykorzystania na poziomie 77 proc., na drugim miejscu znalazł się Azure (73 proc.), a trzecie miejsce zajęła platforma Google Cloud (47 proc.).
Podobne artykuły
Program partnerski OVHcloud: droga do sukcesu w ekosystemie chmury
Wraz z ewolucją krajobrazu usług chmurowych zmieniają się także wyzwania i możliwości, które czekają na OVHcloud oraz jego partnerów w 2024 roku.
Puls branży IT
Istotne trendy rynkowe – produktowe, technologiczne, biznesowe – w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące przede wszystkim Europy i Polski.