Firma badawcza zrewidowała prognozę wzrostu na rynku smartfonów. Według nowych przewidywań wyniesie on 5,7 proc. w 2016 r. wobec 2015 r., co oznacza sprzedaż ok. 1,5 mld urządzeń. W 2015 r. wzrost wyniósł 10,4 proc.

W ciągu najbliższych 4 lat sprzedaż powinna jednak nadal się zwiększać. Średnio o 6 proc. co roku do 2020 r.

Analitycy spodziewają się, że największą popularnością będą cieszyć się modele z dolnej półki cenowej. Przeciętna cena sprzedaży spadnie z 295 dol. w 2015 r. do 237 dol. w 2020 r. Natomiast rosnące nasycenie rynku w USA, zachodniej Europie oraz Chinach wpłynie negatywnie na sprzedaż iPhone’ów oraz urządzeń z Androidem z najwyższej półki.

Nadal powinien zwiększać się popyt na modele z dużymi ekranami. W 2015 r. co piąty sprzedany smartfon był phabletem (miał ekran większy niż 5,5 cala). Do 2020 r. udział takich urządzeń w przypadku modeli z Androidem wzrośnie o 32 proc., a iPhone’ów – o 31 proc.

Udział w rynku sprzętu z Androidem powinien zwiększyć między 2016 r. a 2020 r. z 82,6 proc. do 84,6 proc. Udział iPhone’ów stopnieje o 1,2 pkt, do 14 proc.

Analitycy nie mają natomiast dobrych wiadomości dla dostawców urządzeń z Windowsem. Staną się one niszowym produktem z udziałem 0,9 proc. w światowym rynku w 2020 r. Oznacza to średni spadek sprzedaży o 9,4 proc. co roku. Według IDC 95 proc. tego typu smartfonów dostarcza Microsoft i nie jest jasne, na ile znacząca będzie oferta innych marek.
 

Prognoza dostaw smartfonów na lata 2016
– 2020 (w mln szt.)

System operacyjny

Dostawy w 2016 r.

Udział w rynku w 2016 r.

Wzrost rok do roku w 2016 r.

Dostawy w 2020 r.

Udział w rynku w 2020 r.

Wzrost rok do roku w 2020 r.

Średni roczny wzrost w okresie 5 lat

Android

1254,6

82,6%

7,6%

1624,4

84,6%

4,6%

6,9%

iOS

231,2

15,2%

-0,1%

269,0

14,0%

3,2%

3,0%

Windows Phone

23,8

1.,6%

-18,5%

17,8

0,9%

-5,7%

-9,4%

Inne

9,5

0,6%

-15,1%

9,2

0,5%

4,8%

-3,9%

Razem

1519,0

100,0%

5,7%

1920,4

100,0%

4,3%

6,0%

Źródło: IDC