Wzrost sprzedaży smartfonów najniższy od 2 lat
Słabnie popyt na smartfony. W II kw. br. globalny wzrost sprzedaży wyniósł 13,5 proc. rok do roku – według Gartnera to najmniej od 2 lat. Wschodnia Europa jest jednak wymieniana wśród rynków, które powinny utrzymać wysoką dynamikę.
Łącznie w II kw. br. na świecie producenci dostarczyli 330 mln smartfonów. Wzrost pobudzają według Gartnera tanie modele z 3G i 4G. Europę Wschodnią analitycy wymieniają wśród regionów, gdzie popyt jest największy. Spowolnienie w globalnym ujęciu jest natomiast spowodowane głównie nasyceniem rynku w Chinach, które są największym odbiorcą smartfonów na świecie (ok. 30 proc. udziału). W II kw. spadek sprzedaży wyniósł tam 4 proc.
Numerem 1 na świecie jest Samsung, ale jego udział w rynku zmniejszył się o 5,3 proc. Gartner zwraca uwagę, że spadku nie zahamowały nowe modele z serii Galaxy S6, skierowane także na rynek B2B.
Według analityków Apple rozstrzygnął na swoją korzyść rywalizację w segmencie premium. Obecnie dominuje na rynku high-endowych smartfonów, co odbija się na wynikach rywali, takich jak Samsung, Sony i HTC. Ci z kolei próbują odrobić straty wśród urządzeń z niższych półek cenowych. Analitycy przewidują, że skutkiem tej rywalizacji będą duże obniżki cen i promocje w II poł. br.
Ponadto niska bariera wejścia na rynek urzadzeń z Androdem będzie zachęcała coraz to nowe firmy do uszczknięcia dla siebie choćby małego kawałka smartfonowego tortu. Spodziewane jest także pojawienie się nowych modeli biznesowych opartych na smartfonach, które nie będą zależne tylko od marż na sprzedaży sprzętu.
Światowe dostawy smartfonów w II kw. 2015 r. (mln szt.)
Producent |
Dostawy w II kw. 2015 r. |
Udział w rynku w II kw. 2015 r. (%) |
Dostawy w II kw. 2014 r. |
Udział w rynku w II kw. 2014 r. (%) |
Samsung |
72,0725 |
21,9 |
76,1292 |
26,2 |
Apple |
48,0855 |
14,6 |
35,3453 |
12,2 |
Huawei |
25,8258 |
7,8 |
17,6577 |
6,1 |
Lenovo* |
16,4059 |
5,0 |
19,0812 |
6,6 |
Xiaomi |
16,0649 |
4,9 |
12,5408 |
4,3 |
Inni |
151,2217 |
45,9 |
129,6302 |
44,6 |
Razem |
329,6764 |
100,0 |
290,3844 |
100,0 |
*łącznie z Motorolą
Źródło: Gartner
Z powodu popularności nowych urządzeń Apple’a, wzrost sprzedaży sprzętu z Androidem był jak dotąd najniższy i wyniósł 11 proc. Z kolei Microsoftowi wciąż nie udaje się osiągnąć znaczącego udziału w rynku, także w segmencie tanich urządzeń. Zdaniem analityków w obliczu ostatnich cięć w dziale mobilnym Microsoftu (pracę straci ponad 7 tys. osób), trzeba poczekać na oznaki długoterminowego zaangażowania firmy na rynku smartfonów.
Światowe dostawy smartfonów w II kw. 2015 r. według systemów operacyjnych (mln szt.)
System operacyjny |
Dostawy w II kw. 2015 r. |
Udział w rynku w II kw. 2015 r. (%) |
Dostawy w II kw. 2014 r. |
Udział w rynku w II kw. 2014 r. (%) |
Android |
271,010 |
82,2 |
243,484 |
83,8 |
iOS |
48,086 |
14,6 |
35,345 |
12,2 |
Windows |
8,198 |
2,5 |
8,095 |
2,8 |
BlackBerry |
1,153 |
0,3 |
2,044 |
0,7 |
Inne |
1,229 |
0,4 |
1,4168 |
0,5 |
Razem |
329,6764 |
100,0 |
290,3844 |
100,0 |
Żródło: Gartner
Podobne aktualności
Dyrektorzy ds. danych są zmuszeni do zmian z powodu AI
Mają więcej obowiązków i problemy z budżetem - wynika z badania.
Smartfony: silny wzrost po 10 trudnych kwartałach
"Poszukiwanie możliwości komercjalizacji fali generatywnej sztucznej inteligencji pozostaje kluczowe dla wszystkich graczy w ekosystemie urządzeń” - twierdzi ekspert.
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.