Badanie Gartnera przeprowadzone między lipcem a sierpniem 2023 r. wśród 263 konsumentów wykazało, że 53 proc. konsumentów uważa, iż obecny poziom mediów społecznościowych obniżył się w porównaniu z rokiem poprzednim lub pięcioma latami wstecz. Do najważniejszych przyczyn takiego postrzegania social mediów należą: rozprzestrzenianie się dezinformacji, toksyczne bazy użytkowników i powszechność botów. Dodatkowo respondenci są zaniepokojeni wpływem przewidywanego wykorzystania GenAI w mediach społecznościowych. 7 na 10 konsumentów zgadza się, że większa integracja GenAI w mediach społecznościowych zaszkodzi ich doświadczeniu.

Media społecznościowe pozostają głównym kanałem inwestycyjnym dla marketingu cyfrowego, ale konsumenci aktywnie próbują ograniczyć ich wykorzystanie – powiedziała Emily Weiss, starszy dyrektor ds. Badań w Gartner Marketing Practice. – Ponieważ zmienia się charakter korzystania z mediów społecznościowych, CMO muszą w odpowiedzi skupić swoje strategie na pozyskiwaniu i utrzymaniu lojalności klientów.

Inne badanie Gartnera przeprowadzone wśród 305 konsumentów w maju 2023 r. wykazało, że 72 proc. z nich uważa, że generatory treści oparte na sztucznej inteligencji mogą rozpowszechniać fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje.

Budowa i brak zaufania do zdolności sztucznej inteligencji będą napędzać niektórych konsumentów do poszukiwania marek i interakcji wolnych od AI – powiedziała Weiss.