Z badania Ricoh wynika, że doświadczenia pracowników są mocno powiązane z jakością zaplecza technologicznego, którym dysponuje zatrudniające ich przedsiębiorstwo. Sposób wyposażenia w potrzebne narzędzia i systemy przekłada się na poziom zaangażowania w wykonywanie służbowych zadań. Tymczasem 36 proc. badanych, ze względu na trudności związane z komunikacją i problemami technologicznymi, odczuwa spadek zaangażowania w pracę. To odczucie pogłębia się. W sierpniu zeszłego roku podobna odpowiedź padała 16 proc. rzadziej. Brak strategii inwestowania w innowacyjne środowisko pracy prowadzi do obniżenia morale, braku czasu na realizację zaawansowanych zadań i samorealizację pracowników. Jedynie 26 proc. badanych uznaje, że ich pracodawca zainwestował w narzędzia, które pozwalają podnieść poziom satysfakcji klientów. 39 proc. procent badanych wskazuje natomiast, że podczas pracy zdalnej nie ma dostępu do wszystkich kluczowych dokumentów i danych – a to nie pozwala im realizować usług na odpowiednim poziomie.

Według specjalistów Ricoha zmiany technologiczne, które podejmuje firma powinny spełniać następujące warunki:
– być konsultowane z pracownikami i odpowiednio komunikowane (w przeciwnym razie wprowadzane modernizacje nie są postrzegane jako wsparcie, lecz niepotrzebne utrudnienie pracy),
– podczas planowania cyfrowej transformacji w centrum uwagi powinien być człowiek,
– wprowadzane zmiany powinny uwzględniać zarówno komfort pracowników, jak i klientów oraz być dostosowane do specyfiki działania firmy.

A jednak aż 65 proc. badanych uważa, że cyfrowe procesy, które wdrożono w ich miejscu pracy nie spełniają powyższych założeń, lecz są prostą kopią rozwiązań, z których korzystają klienci lub partnerzy. 42 proc. respondentów uznaje, że technologie, z których obecnie korzystają, przyczyniają się do zwiększenia obciążenia pracą. 34 proc. czuje, że jest pod presją spędzania większej liczby godzin na realizacji obowiązków służbowych (w porównaniu z sierpniem zeszłego roku odsetek odpowiadających w ten sposób wzrósł o 13 proc.). Jednocześnie aż 47 proc. respondentów jest przekonanych, że ich przełożeni wykorzystują technologię do śledzenia efektywności ich pracy zdalnej.

W badaniu Ricoh wzięło udział 573 pracowników firm zatrudniających od 251 do 1000 osób.