Polskie firmy najchętniej sięgające po cyfrowe technologie to duże podmioty, zatrudniające ponad 5 tys. pracowników. Na drugim miejscu są organizacje liczące od 500 do 999 zatrudnionych, a na trzecim – co interesujące – najmniejsze badane przedsiębiorstwa (50-99 osób) – według raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0”.

Priorytety dużych i małych firm

Dla największych firm cyfryzacja to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rozbijania silosów informacyjnych i poprawy szybkości działania.

Z kolei mniejsze podmioty chcą dzięki rozwiązaniom IT działać bardziej wydajnie, oszczędnie i elastycznie.

Co istotne, menedżerowie w większości przyznają, że długoterminowy zwrot z inwestycji IT jest równie ważny co jej koszt – pokazują dane SAP Polska.

„Biznes w Polsce wykorzystuje technologie w codziennej działalności w rosnącej liczbie departamentów. Widać to na przykładzie rozwiązań chmurowych – menedżerowie badani przez SAP zadeklarowali, że ich firmy sięgają po nie w niemal 10 obszarach działalności przedsiębiorstwa. Co szczególnie ważne, w coraz szerszym zakresie cyfryzują się nie tylko największe marki, jak też mniejsze podmioty” – komentuje Dorota Zaremba, wiceprezeska i dyrektorka sprzedaży w SAP Polska.

Na co idą pieniądze wydawane na oprogramowanie chmurowe

Z badania wynika, że polskie firmy najczęściej inwestują w narzędzia cyfrowe (oprogramowanie chmurowe) w obszarze obsługi klienta (63 proc. badanych przedsiębiorstw), przechowywanie i zarządzanie danymi (62 proc.), rozliczenia i płatności (62 proc.)

Wysoko na liście są też: marketing oraz przetwarzanie zamówień i sprzedaż (po 58 proc.), zarządzanie projektami (57 proc.), wsparcie bezpieczeństwa (56 proc.), planowanie i analiza finansowa (55 proc.).

Priorytet inwestycji w najbliższych latach: odciążyć człowieka

Badani deklarują, że spodziewają się inwestycji przede wszystkim tam, gdzie rozwiązania IT mogą w największym stopniu odciążyć człowieka, zdejmując z niego najbardziej czasochłonne zadania.

Na topie obszarów, w których firmy najczęściej planują inwestycje w narzędzia chmurowe w ciągu najbliższych 2 lat, znajdują się: CRM (40,5 proc.), e-commerce (40 proc.), rozwiązania HR (39 proc.), strategia i budowanie planów inwestycyjnych (38 proc.).