Po co polskim firmom cyfryzacja
Ponad 60 proc. przedsiębiorstw digitalizuje trzy obszary. Nieco inne są cele dużych i małych firm.
Mniejsze firmy chcą dzięki rozwiązaniom IT działać bardziej wydajnie, oszczędnie i elastycznie – wynika z badania.
Polskie firmy najchętniej sięgające po cyfrowe technologie to duże podmioty, zatrudniające ponad 5 tys. pracowników. Na drugim miejscu są organizacje liczące od 500 do 999 zatrudnionych, a na trzecim – co interesujące – najmniejsze badane przedsiębiorstwa (50-99 osób) – według raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0”.
Priorytety dużych i małych firm
Dla największych firm cyfryzacja to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rozbijania silosów informacyjnych i poprawy szybkości działania.
Z kolei mniejsze podmioty chcą dzięki rozwiązaniom IT działać bardziej wydajnie, oszczędnie i elastycznie.
Co istotne, menedżerowie w większości przyznają, że długoterminowy zwrot z inwestycji IT jest równie ważny co jej koszt – pokazują dane SAP Polska.
„Biznes w Polsce wykorzystuje technologie w codziennej działalności w rosnącej liczbie departamentów. Widać to na przykładzie rozwiązań chmurowych – menedżerowie badani przez SAP zadeklarowali, że ich firmy sięgają po nie w niemal 10 obszarach działalności przedsiębiorstwa. Co szczególnie ważne, w coraz szerszym zakresie cyfryzują się nie tylko największe marki, jak też mniejsze podmioty” – komentuje Dorota Zaremba, wiceprezeska i dyrektorka sprzedaży w SAP Polska.
Na co idą pieniądze wydawane na oprogramowanie chmurowe
Z badania wynika, że polskie firmy najczęściej inwestują w narzędzia cyfrowe (oprogramowanie chmurowe) w obszarze obsługi klienta (63 proc. badanych przedsiębiorstw), przechowywanie i zarządzanie danymi (62 proc.), rozliczenia i płatności (62 proc.)
Wysoko na liście są też: marketing oraz przetwarzanie zamówień i sprzedaż (po 58 proc.), zarządzanie projektami (57 proc.), wsparcie bezpieczeństwa (56 proc.), planowanie i analiza finansowa (55 proc.).
Priorytet inwestycji w najbliższych latach: odciążyć człowieka
Badani deklarują, że spodziewają się inwestycji przede wszystkim tam, gdzie rozwiązania IT mogą w największym stopniu odciążyć człowieka, zdejmując z niego najbardziej czasochłonne zadania.
Na topie obszarów, w których firmy najczęściej planują inwestycje w narzędzia chmurowe w ciągu najbliższych 2 lat, znajdują się: CRM (40,5 proc.), e-commerce (40 proc.), rozwiązania HR (39 proc.), strategia i budowanie planów inwestycyjnych (38 proc.).
Podobne aktualności
Już 42 proc. polskich szefów radzi się AI, podejmując strategiczne decyzje
Zaskakująco wielu liderów dopuszcza głos AI do kluczowych decyzji. Jednak aż 39 proc. pracowników widzi w AI zagrożenie.