Światowe wydatki na usługi infrastruktury chmurowej wzrosły w I kw. 2024 r. o 21 proc. rok do roku, osiągając 79,8 mld dol., czyli rynek wchłonął o ponad 13 mld dol. więcej niż przed rokiem.

Trzej najwięksi gracze – AWS, Microsoft Azure i Google Cloud – odnotowali łącznie wzrost o 24 proc., odpowiadając za 66 proc. całkowitych wydatków.

Konkurenci coraz bliżej AWS-u

Microsoft poprawił się aż o 31 proc., co stanowi prawie dwukrotność tempa wzrostu AWS-u (+17 proc.), a Google Cloud urósł o 28 proc.

Analityk Canalysa YI Zhang zwraca jednak uwagę na zróżnicowanie strategii trzech liderów, co znajduje odzwierciedlenie w ich różnym tempie wzrostu.

Siłą Microsoftu jest kompleksowe portfolio, a Google rośnie na fali AI. Tym niemniej warta 4 mld dol. inwestycja AWS-u w Anthropic, twórcę modeli generatywnej AI, wskazuje na iż Amazon jest zdeterminowany, by utrzymać pozycję lidera, gdy priorytety biznesowe przesuwają się w stronę sztucznej inteligencji.

Przejście do chmury z powodu AI może być skomplikowane

Przedsiębiorstwa przenoszą swoją uwagę z optymalizacji budżetów w chmurze na inwestowanie w nowe inicjatywy, w tym w narzędzia sztucznej inteligencji.

Jak zauważono, w miarę jak organizacje podejmują inicjatywy oparte na AI, pojawia się potrzeba przenoszenia obciążeń i danych do chmury, aby skorzystać z niezbędnej mocy obliczeniowej i pamięci masowej. Jednak proces przejścia do chmury może być skomplikowany i obciążający finansowo, utrudniając przyjęcie sztucznej inteligencji.

Rozwiązanie problemu kosztów przejścia, w celu umożliwienia płynnej migracji do usług w chmurze, będzie kluczem do odblokowania pełnego potencjału przyjęcia sztucznej inteligencji – zdaniem Canalysa.

Integracja AI stanie się normą

Konwergencja sztucznej inteligencji i chmury stanowi przełomowy moment, zmieniający sposób, w jaki firmy podchodzą do technologii na rzecz innowacji i wzrostu. Firmy muszą radzić sobie ze złożonymi kwestiami optymalizacji kosztów związanych z infrastrukturą AI, a jednocześnie upewnić się, że inwestycje w technologie sztucznej inteligencji przyniosą wymierne zyski” – zaznacza Alex Smith, wiceprezes Canalysa.

„W przyszłości dostawcy usług w chmurze będą starali się wykorzystać ten trend, osadzając sztuczną inteligencję w swoich produktach i rozwiązaniach, dzięki czemu integracja sztucznej inteligencji nie będzie czymś nowatorskim, ale normą” – dodaje.