Według Gartnera spadek dostaw komputerów w IV kwartale 2012 r. wyniósł 4,9 proc. rok do roku, tj. na rynek trafiło 90,3 mln urządzeń (według IDC – spadek o 6,4 proc., 89,8 mln szt.). Zdaniem firmy badawczej Windows 8 nie miał dużego wpływu na sprzedaż, ponieważ nie wywołał takich emocji jak dotykowy interfejs w tabletach.

– Tablety radykalnie zmieniły obraz rynku – mówi Mikako Kitagawa, główny analityk Gartnera – Konsumenci wolą je kupować, zamiast wymieniać starsze komputery. Kiedyś można było sobie wyobrazić świat, w którym użytkownicy indywidualni korzystają zarówno z PC jak i tabletu jako osobistych urządzeń, jednak rośnie prawdopodobieństwo, że większość osób będzie używać tabletów do osobistej konsumpcji treści, a działania kreatywne wykonywać na wspólnym komputerze.

Jeśli ktoś będzie używał zarówno osobistego komputera jak i tabletu, to będzie wyjątek a nie norma – uważa przedstawiciel Gartnera – Większość osób pozwoli się zestarzeć swojemu PC i kupi nowy tablet.

Analityk przewiduje, że w związku ze zmianą preferencji konsumentów popyt na komputery przesunie się w kierunku mocniejszych konfiguracji, których nie są w stanie zastąpić urządzenia przenośne. Stąd mimo spadającego zapotrzebowania w tym segmencie można liczyć na wzrost średniej ceny sprzedawanych maszyn.