Gdyby opierać się jedynie na doniesieniach mediów światowych z ostatnich kilku tygodni, należałoby bezspornie uznać, że koncern z Redmond jest w bardzo trudnym punkcie swojej historii, a jego przyszłość jest wielce niepewna. Nic dziwnego, że do Serocka przyjechała rekordowa liczba około 400 polskich partnerów Microsoftu, którzy chcą być na bieżąco z tym, co dzieje się wokół ich dostawcy i co on sam ma im do powiedzenia. Z naszych rozmów z nimi wynika, że jedni są zdecydowanie zachęceni do dalszej współpracy, zaś inni nieco bardziej sceptyczni (więcej na ten temat w dalszej części artykułu).
 
W pierwszym dniu konferencji usłyszeli między innymi, że Microsoft jest przez analityków Gartnera klasyfikowany jako jeden z liderów w dziewięciu na dziesięć najszybciej obecnie rozwijających się segmentów technologicznych, jak chociażby business intelligence, CRM, unified communications, social software czy wirtualizacji. Zwracali przy tym uwagę, że na przykład Office 365 rozwijał się – pod względem przychodów – szybciej niż sam Facebook, który jest uważany za światowy fenomen. Wartość sprzedaży nowej wersji sztandarowego systemu biurowego przekroczyła już 2 mld dol. Jakiś czas temu „magiczną” granicę 1 mld dol. przekroczył również Azure. Tego typu przykłady mają przekonać partnerów Microsoftu, że ich dostawca nie tylko nadąża za nowymi trendami w branży, ale jest jednym z liderów zmian. Przedstawiciele producenta podkreślają również, że „prawdopodobnie mają obecnie najbardziej kompleksową ofertę w całej branży IT”.
 

Kryzys to szansa 
 
Na tej podstawie Ronald Binkofski, szef polskiego biura Microsoftu, zachęcał integratorów do śmiałego, wspólnego szukania zysków w ramach czterech głównych megatrendów – chmury, mobilności, mediów społecznościowych oraz Big Data.
 
– Rzeczywistość naszego biznesu mocno się teraz zmienia. Nie bójmy się tego, bo najgorsze co można zrobić to zaprzeczać rzeczywistości. A wygląda ona tak, że 84 procent firm na świecie ma mobilnych pracowników, 65 procent wdraża co najmniej jedno narzędzie biznesowe, tyle samo firm z listy „Fortune 100” testuje lub zaczyna korzystać z tabletów w codziennym biznesie, zaś 70 procent światowych przedsiębiorstw zainwestowało lub inwestuje w rozwiązania cloudowe – wyliczał Ronald Binkofski.
   
Strategię Microsoftu wspiera Tomasz Klekowski, kierujący polskim biurem Intela – głównego partnera MPSC 2013. W jego opinii integratorzy muszą nauczyć się trudnej sztuki zachęcania klientów do konkretnych rozwiązań posługując się językiem biznesowym, a nie technologicznym.  
– Poza tym zachęcam do wyjścia poza wąskie pojmowanie rynku IT jako sektora podzielonego na pojedyncze segmenty typu desktopy, notebooki, tablety. Zachęcam raczej do rozmów z dyrektorami działów IT w firmach na temat kompleksowych modeli biznesowych, na przykład chmurowego, który umożliwia dostęp do danych z każdego miejsca za pomocą różnych urządzeń – mówił Tomasz Klekowski.
 
Szef Intela zwracał przy tym uwagę na coraz większe wymagania użytkowników, co jest rezultatem konsumeryzacji IT. Oczekują oni, że sprzęt będzie zarazem ładny, wydajny, lekki, bezpieczny, zapewniający długą pracę na baterii etc. Jedną z odpowiedzi na tego rodzaju potrzeby ma być czwarta generacja układów Intel Core vPro oraz nowa generacja procesorów Intel Atom.

Podczas MPSC 2013 zwracano też uwagę, że dużą szansę na zarobek dla integratorów stanowi przerwanie wsparcia technicznego dla Windows XP planowane na 8 kwietnia 2014 roku. Poza tym wciąż dużo firm korzysta z Windows Server 2003, podczas gdy na rynku jest dostępna wersja 2012 oraz intelowskie procesory Zion.
       
– Kryzys zmusił firmy do szukania nowych modeli biznesowych. Rolą integratorów jest wskazanie klientom najlepszych kierunków rozwoju w niezwykle wymagającej, konkurencyjnej rzeczywistości. Aktualna oferta Microsoftu oraz Intela stanowi remedium na współczesne wyzwania stojące przed użytkownikami technologii – zachęcał Tomasz Klekowski. 

Kierunki rozwoju

Główną część konferencji poświęcono próbie odpowiedzi na pytanie: jak zarobić na wspomnianych już czterech megatrendach technologicznych? Przedstawiciele Microsoftu przekonywali, że polscy integratorzy mają do dyspozycji szereg nowych narzędzi, jak na przykład Yammer. Spore zainteresowanie tym narzędziem już teraz wyrażają – jak zapewnia Microsoft – klienci z rynków finansowych (głównie banki).      
– To klucz do serc i umysłów dyrektorów działów HR w przedsiębiorstwach. Integruje pracowników i zwiększa ich zaangażowanie we wspólne projekty. Stanowi świetny element tzw. miękkich projektów dla HR-u typu EPM, których wartość wartość sięga nawet 1-2 mln zł – podkreślał Piotr Chrobot, dyrektor działu małych i średnich firm oraz kanału partnerskiego.
   
Kolejnym megatrendem, poza rozwojem mediów społecznościowych jest mobilność. Piotr Chrobot podkreślał, że nawet jeśli wartość aplikacji mobilnych wynosi około 10 proc. wartości określonego wdrożenia, to jest niezwykle istotną częścią całości z punktu widzenia szefów i pozostałej kadry zarządzającej w firmach. Zwykle mobilny element całości tak bardzo przyciąga ich uwagę, że może być nawet decydujący przy wyborze oferty. Z kolei w przypadku Big Data nowe możliwości dla integratorów stwarza narzędzie Business Inteligence zaimplementowane niedawno do Office’a 365.

Najmniej wątpliwości partnerów Microsoftu budzi rozwój oferty w ramach chmury. Potwierdzają to niedawno opublikowane dane IDC, zgodnie z którymi integratorzy, którzy działają w segmencie cloud, mają wyższe zyski niż pozostali gracze w branży IT. Według agencji badawczej rynek cloud w Europie Wschodniej w najbliższych latach będzie rósł w rocznym tempie około 50 proc. Zdaniem analityków PMR wartość polskiego rynku cloud w tym roku ma sięgnąć 299,6 mln zł (rok wcześniej 233,5 mln zł).

Integratorzy będą mogli skorzystać na tym trendzie m.in. dzięki spodziewanym jeszcze w tym miesiącu nowym edycjom Windows Server 2012 R2 oraz System Center 2012 R2. Po raz pierwszy oba te produkty zadebiutują w nowych wersjach w tym samym czasie. To oznacza pełną integrację kilku środowisk: zarządzania, hostingu oraz chmury publicznej Azure. Windows Server 2012 rokrocznie notuje trzycyfrowe wzrosty sprzedaży na świecie. Microsoft podkreśla, że szybko rośnie popyt również na System Center 2012. Wśród spodziewanych i omawianych podczas konferencji nowości należy jeszcze wymienić Dynamics CRM 2013 (premiera za miesiąc) oraz Windows w wersji 8.1.
      

Co na to partnerzy?

Integratorzy obecni na konferencji różnie reagują na zachęty producenta. Marcin Aniszewski, Key Account Manager w Integrity Solutions deklaruje, że zarabia głównie na wdrożeniach i usługach związanych z System Center 2012. Dlatego nie jest specjalnie optymistycznie nastawiony do możliwości robienia biznesu na przykład przy wykorzystaniu Yammera.

– Tego rodzaju narzędzia nie leżą w polu naszych zainteresowań. Nie widzę tutaj miejsca na płatną usługę dla klienta. No chyba, że dla producentów ciekawych aplikacji. Nie wykluczam jednak, że Yammer zrobi w przyszłości karierę, o czym przekonuje historia Facebooka, który na samym początku też nie zapowiadał się na specjalnie zyskowny produkt – mówił Marcin Aniszewski.

Zdecydowanie optymistycznie nastawiony do współpracy z Microsoftem jest Artur Kozłowski, prezes eOpen. Podkreśla, że na subskrypcjach chmurowych naprawdę można zarobić. Podobnie, jak na usługach związanych z tym modelem działania firm. Strategia eOpen zakłada dalsze inwestycje w rozwiązania chmurowe Microsoft.

– W modelu on-premise konkurencja jest ogromna, czego nie odczuwamy na razie w segmencie cloud. Dlatego mocno rozwijamy kompetencje w tej dziedzinie i jesteśmy nierozerwalnie związani z chmurą Microsoft. Powiem truizm: jak firma się nie rozwija, nie edukuje, to się cofa. Trzeba to bardzo wyraźnie artykułować integratorom IT – podsumował Artur Kozłowski.
 
W przypadku wspomnianej (i tak ważnej) dla szefa eOpen edukacji, Microsoft przekazał podczas MPSC ciekawą informację na temat planowanych seminariów dla… inżynierów VMWare. Prowadzić je będzie – od października br.  – Altkom Akademia. Uczestnicy szkoleń, którzy wykorzystują w swoich firmach rozwiązania jednego z najpoważniejszych konkurentów Microsoftu będą przekonywani, że obecna technologia Hyper-V jest tak samo dobra, jak VMware’owa, przy czym oferuje znacznie lepszy stosunek ceny do możliwości.
     
Pierwszy dzień konferencji zakończył się spotkaniem z gościem specjalnym – Czesławem Langiem, który opowiadał integratorom jak osiągać założone cele nie tylko w sporcie, ale także w biznesie. 

CRN Polska jest partnerem medialnym MPSC 2013.