Specjaliści IT i programiści zajmują pierwsze miejsce w Top 10 stanowisk najtrudniejszych do zrekrutowania na polskim rynku – według Trenkwalder. Wskazało ich 23 proc. ankietowanych polskich pracodawców. Kłopoty ze znalezieniem pozostałych fachowców wskazało mniej niż 15 proc.

– Źródłem problemów jest dziś przede wszystkim niedobór specjalistów o wąskich kompetencjach i wysokich kwalifikacjach – twierdzi Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT ze szkoły programowania Kodilla.com.

Z kolei pracodawcy pytani o to, w jakich obszarach odczuwają największy niedobór pracowników, wskazywali najczęściej pracowników fizycznych. IT znalazło się na 4 miejscu w rankingu braków kadrowych (na 12 obszarów), wymienione przez 10 proc. ankietowanych. Badanie przeprowadzono w czerwcu br.

 

Rotacja nabiera tempa

Jak podaje raport Antal, Asseco Business Solutions i grupy Nowy Styl z września br., wskaźnik dobrowolnej rotacji pracowników (attrition), średni dla całego rynku, wzrósł od 2016 r. z 11 proc. do 16 proc. Widać to zwłaszcza w branży SSC/BPO (centra usług wspólnych), gdzie zanotowano wzrost z 10 proc. do 20 proc. W czołówce wzrostu rotacji jest też IT i telekomunikacja (wzrost z 9 proc. do 16 proc.).

Już niemal 56 proc. firm obecnych na polskim rynku ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników – ustalił Work Service.

Choć rynek pracownika to spory kłopot dla firm, to sami pracownicy mają z górki. Trenkwalder zwraca uwagę, że obecnie kandydaci uczestniczą w kilku procesach rekrutacyjnych jednocześnie i ostatecznie wybierają najbardziej korzystną ofertę lub kontrofertę obecnego pracodawcy.

 

Kosztowne odejścia

Firmy zaczęły prześcigać się w ofertach, bo utrata pracownika to dla nich coraz większa strata finansowa. Antal szacuje, że koszt odejścia szeregowego pracownika po 3 miesiącach to nawet 100 tys. zł. Nie chodzi tu wyłącznie o wydatki na rekrutację czy wdrożenia w obowiązki nowej osoby, ale często także wstrzymania lub wydłużenia projektów na czas znalezienia zastępstwa.

Zdaniem ekspertów Antal firmy powinny zadbać przede wszystkim o jakość współpracy na linii pracownik-szef, czyli sposób zarządzania, konstruowanie i delegowanie zadań, prowadzenie zespołu.