Kosztowne błędy menedżerów
Dyrektorzy finansowi powinni patrzeć na ręce menedżerom w firmach - apeluje Gartner.
Błędne decyzje szefów i dyrektorów kosztują firmy ponad 3 proc. zysku – ustalił Gartner. Analitycy zwracają uwagę, że z powodu cyfrowej transformacji i innych znaczących zmian w przedsiębiorstwach, menedżerowie muszą podejmować coraz więcej ważkich, różnorodnych decyzji operacyjnych. Jest zatem bardzo istotne, by CFO wprowadzili odpowiedni nadzór, sprawdzając, czy te działania są uzasadnione finansowo.
Według Gartnera liczba decyzji finansowych w przedsiębiorstwach w ciągu ostatnich 3 lat znacząco wzrosła. Według badania przeprowadzonego wśród 469 szefów oraz 128 dyrektorów finansowych na całym świecie, 60 proc. z nich zauważyło wzrost liczby decyzji operacyjnych, z czego 57 proc. twierdzi, że tego typu ustalenia mają istotny wpływ na rentowność. Jednak średnio 30 proc. decyzji nie jest odpowiednio sprawdzana – ustalił Gartner.
Zmieniają ceny nie bacząc na skutki
Organizacje powinny wziąć pod lupę zwłaszcza decyzje menedżerów dotyczące korekt cen – przeciętnie 35 proc. z nich nie jest poddawana odpowiedniej analizie skutków dla rentowności firmy.
System nadzoru jest także mocno dziurawy w przypadku rozstrzygnięć dotyczących nowych kampanii marketingowych (33 proc.) oraz wdrożeń nowych produktów i usług (30 proc.).
Nieco lepiej jest w przypadku promocji nie związanych z cenami (28 proc.), zarządzaniem zapasami (26 proc.) oraz wyborem producentów i umowami podpisywanymi z nimi (18 proc. nie jest odpowiednio oceniana przez dział finansowy).
Aby kontrola była skuteczna, CFO powinni na nowo zdefiniować role osób, odpowiedzialnych za finansową stronę decyzji kierowników poszczególnych działów – radzi Gartner.
Otóż takie funkcje nadzorcze wymagają specjalistycznej wiedzy i koncentracji na ocenie pojedynczych posunięć menedżerów. Do wdrożenia modelu "decyzji eksperckich" wystarczy zaangażowanie 20 proc. zespołu zajmującego się finansowym planowaniem i analizą. W porównaniu z tradycyjnym modelem nie ma przy tym potrzeby umieszczania więcej ludzi do pilnowania finansów w poszczególnych działach przedsiębiorstwa – przekonuje analityk. Ocenia, że po wdrożeniu wspomnianego modelu organizacje mogą ponad dwukrotnie zwiększyć swoją efektywność przy podejmowaniu właściwych działań finansowych.
Podobne aktualności
AI ruszy na firmowe zakupy
Za 3 lata już 50 proc. procesów zarządzania umowami zakupowymi w firmach będzie obsługiwana przez sztuczną inteligencję.
Tylko 48 proc. projektów AI trafia do produkcji
Przejście od koncepcji do działania to duże wyzwanie dla firm. Wskazano listę problemów.
Dyrektorzy ds. danych są zmuszeni do zmian z powodu AI
Mają więcej obowiązków i problemy z budżetem - wynika z badania.