IDC: firmy będą kupować tablety
O 11 proc. zwiększyły się dostawy tabletów na globalny rynek w II kw. br. – ustaliło IDC. Firma badawcza spodziewa się, że w drugiej połowie br. zakupy tego rodzaju urządzeń zwiększą się dzięki klientom biznesowym.
W okresie od kwietnia do czerwca br. dostawy tabletów wyniosły na całym świecie 49,3 mln szt., czyli o 11 proc. więcej niż w II kw. 2013 r., ale o 1,5 proc. mniej niż w I kw. br. W II poł. br. IDC również spodziewa się wzrostu, choć nie tak dużego jak rok wcześniej. Zdaniem analityka przyczyna spowolnienia na rynku leży w popularności smartfonów z dużymi ekranami (co zmniejsza zainteresowanie klientów małymi tabletami) oraz w dłuższym niż się spodziewano cyklu wymiany urządzeń. IDC ma jednak dobrą wiadomość dla sprzedawców: w II poł. na zakupy na rynku tabletów ruszą przedsiębiorstwa, co powinny przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Ma pojawić się także więcej ofert dla firm.
Mimo spadającej sprzedaży iPadów (-9,3 proc. w porównaniu z II kw. 2013 r.) Apple obroniło pozycję lidera światowego rynku, choć jego udział (26,9 proc.) był o 6,1 proc. mniejszy niż rok wcześniej. Zmniejszył się również udział (o 1,6 proc.) drugiego w rankingu Samsunga, który wciąż wyraźnie wyprzedza szybko idące w górę Lenovo. Chiński koncern wypracował w minionym kwartale największy wzrost (+64,7 proc.) wśród 5 największych producentów, spychając Asusa na 4. pozycję.
Warto zwrócić uwagę na rosnący udział w rynku marek spoza „wielkiej piątki” – w II kw. br. wyniósł on 44,4 proc. (sprzedaż wzrosła o jedną trzecią). Jak wyjaśnia analityk IDC, obecnie każdy producent telefonów i komputerów ma na rynku co najmniej jeden tablet, a strategia sprzedaży sprzętu w zestawach przynosi efekty. Jego zdaniem rynek tabletów wkroczył w nową fazę – wcześniej pozycje liderów, czyli Apple’a i Samsunga, były niezagrożone. Obecnie inne marki umacniają swoje pozycje.
Światowy rynek tabletów w II kw. 2014 r.
Producent |
Dostawy w II kw. 2014 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w II kw. 2014 r. |
Dostawy w II kw. 2013 r. (mln szt.) |
Udział w rynku w II kw. 2013 r. |
Zmiana rok do roku |
Apple |
13,3 |
26,9 % |
14,6 |
33,0 % |
-9,3 % |
Samsung |
8,5 |
17,2 % |
8,4 |
18,8 % |
1,6 % |
Lenovo |
2,4 |
4,9 % |
1,5 |
3,3 % |
64,7 % |
Asus |
2,3 |
4,6 % |
2,0 |
4,5 % |
13,1 % |
Acer |
1,0 |
2,0 % |
1,5 |
3,4 % |
-36,3 % |
Inni |
21,9 |
44,4 % |
16,4 |
37,0 % |
33,4 % |
Razem |
49,3 |
100,0 % |
44,4 |
100,0 % |
11,0 % |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Drukarkowy dołek w Europie Zachodniej
"Zwiększona świadomość wpływu na środowisko zniechęca do korzystania z druku i papieru” - twierdzi kierownik.
Niedobór umiejętności IT dotknie 9 na 10 firm
Będzie posucha z talentami IT. Eksperci radzą, jak zmniejszyć problem.
Co napędza wydatki na firmową infrastrukturę IT
Nie tylko chmura i nie tylko AI sprawiają, że przedsiębiorstwa inwestują.