W okresie od kwietnia do czerwca br. dostawy tabletów wyniosły na całym świecie 49,3 mln szt., czyli o 11 proc. więcej niż w II kw. 2013 r., ale o 1,5 proc. mniej niż w I kw. br. W II poł. br. IDC również spodziewa się wzrostu, choć nie tak dużego jak rok wcześniej. Zdaniem analityka przyczyna spowolnienia na rynku leży w popularności smartfonów z dużymi ekranami (co zmniejsza zainteresowanie klientów małymi tabletami) oraz w dłuższym niż się spodziewano cyklu wymiany urządzeń. IDC ma jednak dobrą wiadomość dla sprzedawców: w II poł. na zakupy na rynku tabletów ruszą przedsiębiorstwa, co powinny przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Ma pojawić się także więcej ofert dla firm.

Mimo spadającej sprzedaży iPadów (-9,3 proc. w porównaniu z II kw. 2013 r.) Apple obroniło pozycję lidera światowego rynku, choć jego udział (26,9 proc.) był o 6,1 proc. mniejszy niż rok wcześniej. Zmniejszył się również udział (o 1,6 proc.) drugiego w rankingu Samsunga, który wciąż wyraźnie wyprzedza szybko idące w górę Lenovo. Chiński koncern wypracował w minionym kwartale największy wzrost (+64,7 proc.) wśród 5 największych producentów, spychając Asusa na 4. pozycję.

Warto zwrócić uwagę na rosnący udział w rynku marek spoza „wielkiej piątki” – w II kw. br. wyniósł on 44,4 proc. (sprzedaż wzrosła o jedną trzecią). Jak wyjaśnia analityk IDC, obecnie każdy producent telefonów i komputerów ma na rynku co najmniej jeden tablet, a strategia sprzedaży sprzętu w zestawach przynosi efekty. Jego zdaniem rynek tabletów wkroczył w nową fazę – wcześniej pozycje liderów, czyli Apple’a i Samsunga, były niezagrożone. Obecnie inne marki umacniają swoje pozycje.

 

Światowy rynek tabletów w II kw. 2014 r.

Producent

Dostawy w II kw. 2014 r. (mln szt.)

Udział w rynku w II kw. 2014 r.

Dostawy w II kw. 2013 r. (mln szt.)

Udział w rynku w II kw. 2013 r.

Zmiana rok do roku

Apple

13,3

26,9 %

14,6

33,0 %

-9,3 %

Samsung

8,5

17,2 %

8,4

18,8 %

1,6 %

Lenovo

2,4

4,9 %

1,5

3,3 %

64,7 %

Asus

2,3

4,6 %

2,0

4,5 %

13,1 %

Acer

1,0

2,0 %

1,5

3,4 %

-36,3 %

Inni

21,9

44,4 %

16,4

37,0 %

33,4 %

Razem

49,3

100,0 %

44,4

100,0 %

11,0 %

Źródło: IDC