Huawei: „naszym celem jest przetrwanie”
Sprzedaż Huawei w pierwszym półroczu 2021 mocno poleciała w dół. Co ciekawe, w tych ciężkich dla firmy czasach rośnie segment rozwiązań dla przedsiębiorstw.
Bilans Huawei mocno ciągną w dół głównie smartfony. W pozostałych segmentach wyniki wyglądają lepiej niż w biznesie konsumenckim.
Biznes Huawei w tym roku mocno się skurczył, a spadek w ostatnich miesiącach przyspieszył. Globalne przychody w II kw. 2021 r. zmniejszyły się o 38 proc., do 23,6 mld dol. To dołek większy niż w I kw. 2021 r. (-16,5 proc.).
W całym pierwszym półroczu 2021 przychody wyniosły ok. 49,6 mld dol., co oznacza spadek o 29 proc. r/r, a marża zysku netto 9,8 proc. (co oznacza kwotę ok. 4,9 mld dol.). Rok wcześniej marża zysku netto wyniosła 9,2 proc. (ok. 5,9 mld dol.), a w I kw. 2021 r. – 11,1 proc.
Smartfony ciągną wyniki w dół
Dołek to głównie skutek dużego spadku sprzedaży w segmencie konsumenckim, który w I poł. 2021 r. skurczył się -47 proc. rok do roku, do 21 mld dol. Załamała się sprzedaż smartfonów Huawei.
Biznes ten cierpi na niedobór komponentów nie tylko z uwagi na sytuację na rynku, lecz głównie wskutek amerykańskich sankcji. Ponadto Huawei nie może już sprzedawać nowych smartfonów z usługami Google’a. Nie wygląda też na to, by nowa administracja w Waszyngtonie była skłonna znieść restrykcje wobec Huawei.
W biznesie rozwiązań dla operatorów telekomunikacyjnych obroty były najwyższe: 21,2 mld dol. Tutaj nastąpił spadek o -14 proc. r/r. Nie bez znaczenia była amerykańska presja na ograniczenie dostępu infrastruktury Huawei do inwestycji w 5G w różnych krajach.
Wzrosły natomiast przychody działu enterprise: wyniosły w pierwszym półroczu 2021 6,64 mld dol., o 18 proc. więcej niż w I połowie 2020 r. Oprócz infrastruktury IT w jego skład wchodzą coraz popularniejsze ostatnio rozwiązania do fotowoltaiki.
Sprzedaż w trzech głównych grupach Huawei w I poł. 2021 r.
Przychody w przeliczeniu na mld USD | Różnica rok do roku | ||
Carrier | 21,2 | -14% | |
Consumer | 21 | -47% | |
Enterprise | 6,64 | +18% |
Strategia przetrwania
„Wyznaczyliśmy sobie cele strategiczne na najbliższe pięć lat” — oznajmił Eric Xu, rotacyjny prezes Huawei.
„Naszym celem jest przetrwanie. Dokonamy tego, tworząc praktyczną wartość dla naszych klientów i partnerów” – przekonuje prezes.
„Pomimo spadku przychodów z naszej działalności konsumenckiej spowodowanego czynnikami zewnętrznymi, jesteśmy pewni, że segment operatorski i rozwiązań dla przedsiębiorstw będą stale się rozwijać” – twierdzi Eric Xu.
Podobne aktualności
Huawei podwoiło zyski. Blisko 100 mld dol. przychodów
"W ciągu ostatnich kilku lat wiele przeszliśmy, ale dzięki wyzwaniom udało nam się rozwinąć" - komentuje rotacyjny przewodniczący Huawei.
Amazon i Huawei kończą sądowe spory patentowe
Zawarto globalną umowę patentową. Amazon nie musi już martwić się pozwami.
Huawei Polska zawarł porozumienie ws. zużytej elektroniki
Koncern będzie współpracować z firmą wywodzącą się z Polski.