Biznes Huawei w tym roku mocno się skurczył, a spadek w ostatnich miesiącach przyspieszył. Globalne przychody w II kw. 2021 r. zmniejszyły się o 38 proc., do 23,6 mld dol. To dołek większy niż w I kw. 2021 r. (-16,5 proc.).

W całym pierwszym półroczu 2021 przychody wyniosły ok. 49,6 mld dol., co oznacza spadek o 29 proc. r/r, a marża zysku netto 9,8 proc. (co oznacza kwotę ok. 4,9 mld dol.). Rok wcześniej marża zysku netto wyniosła 9,2 proc. (ok. 5,9 mld dol.), a w I kw. 2021 r. – 11,1 proc.

Smartfony ciągną wyniki w dół

Dołek to głównie skutek dużego spadku sprzedaży w segmencie konsumenckim, który w I poł. 2021 r. skurczył się -47 proc. rok do roku, do 21 mld dol. Załamała się sprzedaż smartfonów Huawei.

Biznes ten cierpi na niedobór komponentów nie tylko z uwagi na sytuację na rynku, lecz głównie wskutek amerykańskich sankcji. Ponadto Huawei nie może już sprzedawać nowych smartfonów z usługami Google’a. Nie wygląda też na to, by nowa administracja w Waszyngtonie była skłonna znieść restrykcje wobec Huawei.

W biznesie rozwiązań dla operatorów telekomunikacyjnych obroty były najwyższe: 21,2 mld dol. Tutaj nastąpił spadek o -14 proc. r/r. Nie bez znaczenia była amerykańska presja na ograniczenie dostępu infrastruktury Huawei do inwestycji w 5G w różnych krajach.

Wzrosły natomiast przychody działu enterprise: wyniosły w pierwszym półroczu 2021 6,64 mld dol., o 18 proc. więcej niż w I połowie 2020 r. Oprócz infrastruktury IT w jego skład wchodzą coraz popularniejsze ostatnio rozwiązania do fotowoltaiki.

Sprzedaż w trzech głównych grupach Huawei w I poł. 2021 r.

Przychody w przeliczeniu na mld USDRóżnica rok do roku
Carrier21,2-14%
Consumer21-47%
Enterprise6,64+18%

Strategia przetrwania

„Wyznaczyliśmy sobie cele strategiczne na najbliższe pięć lat” — oznajmił Eric Xu, rotacyjny prezes Huawei.

„Naszym celem jest przetrwanie. Dokonamy tego, tworząc praktyczną wartość dla naszych klientów i partnerów” – przekonuje prezes.

„Pomimo spadku przychodów z naszej działalności konsumenckiej spowodowanego czynnikami zewnętrznymi, jesteśmy pewni, że segment operatorski i rozwiązań dla przedsiębiorstw będą stale się rozwijać” – twierdzi Eric Xu.