Amerykańskie sankcje ciągną w dół biznes Huawei. Chiński producent poinformował o spadku przychodów w I kw. 2021 r. o 16,5 proc. wobec analogicznego okresu ub.r., do ok. 23,5 mld dol. Firma nie ujawniła kosztów i zysków. Marża zysku netto wyniosła natomiast 11,1 proc. (+3,8 pp). Oznaczałoby to ok. 2,6 mld dol. na plusie za I kw. 2021 r.

Większy zysk

Rok temu w I kw. 2020 r. marża zysku netto Huawei wyniosła 7,3 proc. (ok. 1,9 mld dol.), po wzroście sprzedaży o 1,4 proc. r/r.

W całym 2020 r. marża zysku netto Huawei również wyniosła 7,3 proc. (9,92 mld dol.).

Koncern tłumaczy lepszy wynik netto w I kw. 2021 r. „ciągłymi wysiłkami firmy w celu poprawy jakości operacji i efektywności zarządzania”, a także dochodem uzyskanym z opłat patentowych w wysokości 600 mln dol.

Wpływy z tego tytułu powinny rosnąć, przekładając się na zyski. Według informacji z marca br. Huawei rozmawiał z Samsungiem i Apple’m w sprawie opłat patentowych za korzystanie z jego technologii 5G. Od każdego urządzenia miał oczekiwać do 2,5 dol. tantiem.

Od 39 proc. wzrostu do 16 proc. spadku

Tempo, w jakim wyhamował biznes Huawei, pokazuje skala wzrostu sprzedaży przed dwoma laty, w I kw. 2019 r., czyli przed uruchomieniem amerykańskich sankcji: +39 proc. r/r. W IV kw. 2020 r. spadek wyniósł 11 proc., w I kw. 2021 r. – 16,5 proc.

Niższe obroty w I kw. br. to głównie efekt spadku sprzedaży smartfonów, ponadto w ub.r. w wynikach była uwzględniana marka Honor, która została sprzedana przez Huawei w IV kw. ub.r.

W Europie sprzedaż smartfonów Huawei w I kw. 2021 r. zanurkowała aż o 77 proc. rok do roku, a udział do niedawna jednego z największych graczy na rynku skurczył się do 2 proc. Honor stracił 74 proc. i również ma 2 proc. – według Counterpoint.

Przyszła strategia nabiera kształtu

„Rok 2021 będzie dla nas kolejnym trudnym rokiem, ale jest to również rok, w którym zacznie nabierać kształtu nasza przyszła strategia rozwoju” – komentuje Eric Xu, rotacyjny prezes Huawei.

Zapowiada dalszy rozwój w obszarze 5G. W ub.r. założyciel Huawei stwierdził, że dobrą strategią dla chińskiego koncernu w obliczu amerykańskich restrykcji jest rozwój usług chmurowych, wskazując jako przykład Amazona i Microsoft.

„Inwestujemy w badania i rozwój, ponieważ pracujemy nad wyzwaniami związanymi z ciągłością dostaw spowodowanymi ograniczeniami na rynku” – dodał Xu.