Generatywna AI jest „u szczytu zawyżonych oczekiwań”
Firmy korzystające z generatywnej AI w sprzedaży, w ciągu 3 lat zmniejszą o 50 proc. ilość czasu poświęcanego na poszukiwanie klientów.
5 nowych technologii koncentruje się na doświadczeniu klienta.
Istnieje pięć innowacyjnych technologii przychodów i sprzedaży, które poprawiają jakość obsługi klienta (CX) poprzez skoordynowane działania wspierające sprzedaż cyfrową i fizyczną – twierdzi Gartner.
Jest to generatywna sztuczna inteligencja, cyfrowy bliźniak klienta (DToC), eksploracja procesów, samointegrujące się aplikacje oraz rzeczywistość rozszerzona i wirtualna (AR/VR) dla sprzedaży.
„Technologie te eliminują tarcia w procesach biznesowych, napędzają wzrost i pomagają liderom łagodzić wpływ czynników zewnętrznych, które powodują niepewność” – uważa Melissa Hilbert, starsza dyrektor ds. analityki w Gartnerze. „Oczekujemy, że każdy z nich będzie miał duży lub transformacyjny wpływ w ciągu dekady”.
Co zrobi generatywna AI dla lepszej sprzedaży
Dane Gartnera wskazują, że generatywna sztuczna inteligencja „jest u szczytu zawyżonych oczekiwań dotyczących przychodów i sprzedaży z technologii” (co pokazuje wykres poniżej) i ma w ocenie analityków duży wpływ biznesowy na odkrywanie, tworzenie i regulacje, a także na doświadczenia klientów i pracowników.
W przypadku wsparcia sprzedaży może tworzyć treści w postaci wiadomości e-mail, kontentu skierowanego do klientów, podsumowania spotkań, treści szkoleniowych i odgrywania ról.
Gartner przewiduje, że firmy zajmujące się sprzedażą B2B, korzystające z technologii sprzedaży z generatywną AI, zmniejszą ilość czasu poświęcanego na poszukiwanie klientów i przygotowywanie się do spotkań z nimi o ponad 50 proc. do 2026 r.
Gartner Hype Cycle dotyczący technologii przychodów i sprzedaży, 2023 r.
Źródło: Gartner (lipiec 2023 r.)
Gartner zakłada ponadto że do 2027 r. 20 proc. firm zajmujących się sprzedażą B2B będzie angażować cyfrowych bliźniaków klientów, aby poprawić przychody i jakość obsługi.
Cyfrowych bliźniaków klientów można używać do symulacji i przewidywania zachowań. Zwiększają wydajność i zapewniają spersonalizowaną obsługę nabywcom.
Z kolei eksploracja procesów ma na celu odkrywanie, monitorowanie i ulepszanie procesów poprzez wydobywanie wiedzy z dzienników zdarzeń z systemów informatycznych.
Aplikacje samointegrujące się będą wykorzystywać automatyzację, aby umożliwić aplikacjom i usługom zintegrowanie się z istniejącym portfolio aplikacji przy minimalnym udziale człowieka.
Cyfrowe sale sprzedaży staną się normą
Co do AR i VR, to najpierw te technologie będą uzupełniać sprzedaż stacjonarną i fizyczne demonstracje produktów. Przykładem są cyfrowe sale sprzedaży.
Gartner przewiduje, że do 2025 r. 50 proc. wszystkich wdrożeń technologii sprzedaży B2B w przedsiębiorstwach będzie obejmowało cyfrowe sale sprzedaży. „Liderzy sprzedaży muszą się przygotować już teraz” – twierdzi analityk Melissa Hilbert.
Podobne aktualności
Dyrektorzy będą zwalniać ludzi z powodu AI
Liderami planów redukcji są szefowie ds. łańcucha dostaw. Aż 81 proc. chce odchudzić zespoły z powodu wykorzystania AI.
Pionier bezpieczeństwa AI – Darktrace sprzedany za 5,3 mld dol.
Dołączy do portfolio specjalistów od cyberbezpieczeństwa, należących do Thoma Bravo.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.