Wyniki działalności operacyjnej poprawiły się o 3-5 proc. Zysku brutto wzrósł o 33 proc. rok do roku, do 20,3 mln zł, a zysk netto z działalności kontynuowanej – o 43 proc., do 19,8 mln zł. Spółka utrzymała wysoki poziom rentowności (ok. 60 proc. marży ze sprzedaży), co wyjaśnia m.in. zachowaniem dyscypliny kosztów stałych. Udział przychodów abonamentowych w całości obrotów ATM został utrzymany w 2013 r. na podobnym poziomie co rok wcześniej (ok. 88 proc.).

Według spółki w ub.r. dynamicznie zwiększały się obroty ze sprzedaży usług centrów danych (kolokacja i hosting). Firmie udało się ugruntować pozycję lidera rynku kolokacyjnego w Polsce. Przychody z tego tytułu wzrosły o ponad 17 proc., osiągając rekordowe 58 mln zł, z czego 97 proc. stanowiły opłaty abonamentowe. Udział usług centrów danych w całkowitej marży ATM wyniósł za cały 2013 rok ponad 60 proc.

– Nasza strategia intensywnych inwestycji w kolokacyjną część biznesu przynosi rezultaty. Jesteśmy jednym z głównych beneficjentów dynamicznego wzrostu tej bardzo perspektywicznej gałęzi polskiego rynku teleinformatycznego. Również w przyszłość patrzymy z optymizmem, który uzasadnia między innymi aktualnie prowadzona ilość rozmów oraz liczba postępowań ofertowych dotyczących oferty kolokacyjnej ATM, które istotnie przekraczają dotychczasowe poziomy – zapewnia Tadeusz Czichon, wiceprezes zarządu ATM.

Polskie firmy stawiają na outsourcing

W całym 2013 roku przychody z dzierżawy serwerów dedykowanych wzrosły o ponad 190 proc. – z 1,3 mln zł do 3,8 mln zł. Wzrost ten wpisuje się w coraz silniejszy wśród polskich przedsiębiorstw trend outsourcingu infrastruktury IT. 

ATM poinformowało, że w okolicach połowy br. zostanie oddane do użytkowania kolejne centrum danych – budynek F4 na terenie kampusu Centrum Danych ATMAN w Warszawie. Ponadto realizowane są dalsze inwestycje w ramach projektu Centrum Innowacji ATM – budynek centrum danych F5 (przewidziany do uruchomienia w 2015 r.) oraz budynek biurowy.

Druga ważna kategoria usług ATM – transmisja danych i usługi światłowodowe – przyniosła w 2013 roku ok. 49,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (prawie 4-procentowy wzrost r/r). Dobry wynik został wypracowany w IV kw. ubr. – 13,9 mln zł przychodów, do czego przyczyniła się duża umowa na sprzedaż łączy podpisana z jednym z operatorów telekomunikacyjnych.


Małe podmioty kupują Internet

W kategorii usług dostępu do Internetu ATM, zgodnie z trendami rynkowymi, odnotowuje dalsze spadki przychodów. W całym 2013 roku przychody z tego tytułu wyniosły 18,3 mln zł (-14 proc. r/r). Warto zwrócić uwagę, że tempo spadków jest z kwartału na kwartał coraz wolniejsze (od -10,5 proc. w III/II kw. 2012 r. do -0,5 proc. w IV/III kw. 2013 r.), co według spółki wynika m.in. ze wzrostu zainteresowania ofertą ATM przez mniejsze podmioty, dzięki czemu udaje się niwelować negatywny efekt spadku cen i przychodów od większych odbiorców. W 2013 roku spółka odnotowała 18-procentowy wzrost liczby klientów usług dostępu do Internetu.

– Sprzedaż usług transmisji danych i dostępu do Internetu do mniejszych podmiotów jest możliwa ze względu na konsekwentne zwiększanie zasięgu naszej sieci światłowodowej. W 2013 r. liczba lokalizacji biznesowych w sieci światłowodowej ATM wzrosła o ponad 40 proc. Tendencja ta powinna się utrzymać – przewiduje Maciej Krzyżanowski, prezes zarządu ATM..

Negatywny wpływ na wyniki Spółki miało zamknięcie i ostateczne rozliczenie działalności zaniechanej związanej z usługami płatności mobilnych. Była ona prowadzona w grupie ATM w latach 2006-2013 przez spółkę mPay. Według ATM strata z działalności zaniechanej nie miała wpływu na bieżące przepływy finansowe. W związku ze sprzedażą ostatniej ze spółek zależnych z dawnej grupy kapitałowej ATM od roku 2014 ATM będzie publikował już wyłącznie sprawozdania jednostkowe.