Allegro chce zwiększyć marżę w Polsce do 5 proc.
Na Allegro w ub.r. sprzedał się towar za blisko 50 mld zł. Sprzedawcy zapewnili 80 proc. przychodów koncernu.

„Zmierzamy do kolejnego celu, jakim jest uruchomienie naszego modelu marketplace w skali międzynarodowej. Zaczniemy od Czech już w tym roku” – zapowiada prezes Allegro, Roy Petrucci.
Pomimo niepewności gospodarczej konsumenci i firmy w ub.r. kupowali na Allegro jeszcze więcej, choć do poprawy bilansu z pewnością przyczyniły się rosnące ceny.
Otóż wartość towarów sprzedanych na Allegro (GMV) za pośrednictwem polskiej platformy wzrosła w IV kw. 2022 r. o 14 proc. r/r, osiągając poziom 14,4 mld zł. W całym roku GMV zwiększyło się o 15,9 proc. r/r do 49,4 mld zł.
Przychody w polskim biznesie Allegro poszły w górę o 26,5 proc. r/r w IV kw. 2022 r., do 2 mld zł oraz o 24,1 proc., do 6,65 mld zł w całym 2022 roku.
Przychody z marketplace’u, czyli głównie z prowizji i opłat od sprzedawców, zapewniły blisko 80 proc. obrotów koncernu w kraju w 2022 r. (5,28 mld zł). Reszta to głównie reklamy.
14 mln klientów na Allegro
Liczba aktywnych kupujących zwiększyła się o kolejne 560 tys. r/r i przekroczyła w czwartym kwartale 14 mln. Średnia wartość zakupów na 1 nabywcę wyniosła 3515 zł (wzrost o 11,3 proc.).
Skorygowana EBITDA dla polskiej części grupy wzrosła w IV kw. 2022 r. o 41,2 proc. r/r do 708 mln zł, głównie dzięki poprawie marż i wyższym przychodom z platformy wynikającym ze wzrostu GMV i korzystniejszego wskaźnika realizacji transakcji (take rate). W całym 2022 r. skorygowana EBITDA zwiększyła się o 11,6 proc., do 2,31 mld zł.
„Skupiamy się na tym, by zwiększać marżę w Polsce z powrotem do docelowego poziomu 5 proc.” – zapowiada Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
Celem jest m.in. koncentracja w Polsce na kategoriach, w których firma do tej pory nie ma silnej pozycji, przy jednoczesnej poprawie marży dzięki usługom reklamowym i monetyzacji.
Allegro komunikuje, że skupia się obecnie na dalszej poprawie wyników sprzedaży własnej (1P), prowadzonej przez segment przejętej rok temu za ok. 4 mld zł czeskiej grupy Mall. Przygotowuje się do komercyjnego wdrożenia w Czechach marketplace’u opartego na ofertach zewnętrznych dostawców (3P). W modelu 3P vendorzy mają kontrolę nad sprzedażą swoich produktów klientom końcowym za pośrednictwem sprzedawców (kontrolują ceny, marketing, zapasy).
Sprzedaż we własnym e-sklepie Allegro wyniosła w 2022 r. blisko 189 mln zł, czyli nadal jest to niewielka część biznesu platformy. Ale odnotowała wzrost o 33 proc. r/r. UOKiK ustalił, że koncern faworyzował własny e-sklep kosztem innych sprzedawców, naliczając w końcu b.r. Allegro 206 mln zł kary. Firma nie zgadza się z zarzutami i podjęła działania w celu uchylenia tej decyzji.
W 2022 r. łącznie z Mall Allegro wypracowało 9 mld zł przychodów. Miało blisko 2 mld zł straty netto. Wynik pogrążył odpis 2,3 mld zł ze względu na spadek wartości grupy Mall. Jej wyniki okazały się niższe, niż zakładano.
Kolejny cel: start Allegro.cz w Czechach
W I kw. 2023 r. Allegro spodziewa się dalszego wzrostu GMV w Polsce, o 13 – 14 proc., a przychodów o 20-22 proc.
„Zmierzamy do kolejnego celu, jakim jest uruchomienie naszego modelu marketplace w skali międzynarodowej. Zaczniemy od Czech już w tym roku” – zapowiada prezes Allegro, Roy Petrucci.
Jak twierdzi, koncern skupia się obecnie na zarządzaniu kapitałem i dyscyplinie kosztowej.
„Kiedy sytuacja makroekonomiczna ulegnie poprawie, chcemy być gotowi do działania i dalszego zwiększania skali. Jesteśmy przekonani, że dzięki bazie klientów Mall zyskujemy kilkuletnią przewagę w tym zakresie” – twierdzi szef grupy.
Allegro deklaruje, że chce dalej umacniać swoją pozycję w kraju oraz wygrywać za granicą, skupiając się na integracji aktywów czeskiego Malla, co poszerza zasięg grupy na całą Europę Środkową i Wschodnią.
Firma podaje, że w ostatnim kwartale do Allegro dołączyło 160 nowych marek, przyczyniając się do zwiększenia liczby aktywnych ofert do 290 mln na koniec 2022 r.
Podobne aktualności
Prezes Żabki wzmocnił Allegro
Szef sieci detalicznej dołączył do rady dyrektorów koncernu e-commerce.
Allegro weszło na czeski rynek
Koncern chce stać się wiodącą platformą e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.