Allegro chce zwiększyć marżę w Polsce do 5 proc.
Na Allegro w ub.r. sprzedał się towar za blisko 50 mld zł. Sprzedawcy zapewnili 80 proc. przychodów koncernu.
„Zmierzamy do kolejnego celu, jakim jest uruchomienie naszego modelu marketplace w skali międzynarodowej. Zaczniemy od Czech już w tym roku” – zapowiada prezes Allegro, Roy Petrucci.
Pomimo niepewności gospodarczej konsumenci i firmy w ub.r. kupowali na Allegro jeszcze więcej, choć do poprawy bilansu z pewnością przyczyniły się rosnące ceny.
Otóż wartość towarów sprzedanych na Allegro (GMV) za pośrednictwem polskiej platformy wzrosła w IV kw. 2022 r. o 14 proc. r/r, osiągając poziom 14,4 mld zł. W całym roku GMV zwiększyło się o 15,9 proc. r/r do 49,4 mld zł.
Przychody w polskim biznesie Allegro poszły w górę o 26,5 proc. r/r w IV kw. 2022 r., do 2 mld zł oraz o 24,1 proc., do 6,65 mld zł w całym 2022 roku.
Przychody z marketplace’u, czyli głównie z prowizji i opłat od sprzedawców, zapewniły blisko 80 proc. obrotów koncernu w kraju w 2022 r. (5,28 mld zł). Reszta to głównie reklamy.
14 mln klientów na Allegro
Liczba aktywnych kupujących zwiększyła się o kolejne 560 tys. r/r i przekroczyła w czwartym kwartale 14 mln. Średnia wartość zakupów na 1 nabywcę wyniosła 3515 zł (wzrost o 11,3 proc.).
Skorygowana EBITDA dla polskiej części grupy wzrosła w IV kw. 2022 r. o 41,2 proc. r/r do 708 mln zł, głównie dzięki poprawie marż i wyższym przychodom z platformy wynikającym ze wzrostu GMV i korzystniejszego wskaźnika realizacji transakcji (take rate). W całym 2022 r. skorygowana EBITDA zwiększyła się o 11,6 proc., do 2,31 mld zł.
„Skupiamy się na tym, by zwiększać marżę w Polsce z powrotem do docelowego poziomu 5 proc.” – zapowiada Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
Celem jest m.in. koncentracja w Polsce na kategoriach, w których firma do tej pory nie ma silnej pozycji, przy jednoczesnej poprawie marży dzięki usługom reklamowym i monetyzacji.
Allegro komunikuje, że skupia się obecnie na dalszej poprawie wyników sprzedaży własnej (1P), prowadzonej przez segment przejętej rok temu za ok. 4 mld zł czeskiej grupy Mall. Przygotowuje się do komercyjnego wdrożenia w Czechach marketplace’u opartego na ofertach zewnętrznych dostawców (3P). W modelu 3P vendorzy mają kontrolę nad sprzedażą swoich produktów klientom końcowym za pośrednictwem sprzedawców (kontrolują ceny, marketing, zapasy).
Sprzedaż we własnym e-sklepie Allegro wyniosła w 2022 r. blisko 189 mln zł, czyli nadal jest to niewielka część biznesu platformy. Ale odnotowała wzrost o 33 proc. r/r. UOKiK ustalił, że koncern faworyzował własny e-sklep kosztem innych sprzedawców, naliczając w końcu b.r. Allegro 206 mln zł kary. Firma nie zgadza się z zarzutami i podjęła działania w celu uchylenia tej decyzji.
W 2022 r. łącznie z Mall Allegro wypracowało 9 mld zł przychodów. Miało blisko 2 mld zł straty netto. Wynik pogrążył odpis 2,3 mld zł ze względu na spadek wartości grupy Mall. Jej wyniki okazały się niższe, niż zakładano.
Kolejny cel: start Allegro.cz w Czechach
W I kw. 2023 r. Allegro spodziewa się dalszego wzrostu GMV w Polsce, o 13 – 14 proc., a przychodów o 20-22 proc.
„Zmierzamy do kolejnego celu, jakim jest uruchomienie naszego modelu marketplace w skali międzynarodowej. Zaczniemy od Czech już w tym roku” – zapowiada prezes Allegro, Roy Petrucci.
Jak twierdzi, koncern skupia się obecnie na zarządzaniu kapitałem i dyscyplinie kosztowej.
„Kiedy sytuacja makroekonomiczna ulegnie poprawie, chcemy być gotowi do działania i dalszego zwiększania skali. Jesteśmy przekonani, że dzięki bazie klientów Mall zyskujemy kilkuletnią przewagę w tym zakresie” – twierdzi szef grupy.
Allegro deklaruje, że chce dalej umacniać swoją pozycję w kraju oraz wygrywać za granicą, skupiając się na integracji aktywów czeskiego Malla, co poszerza zasięg grupy na całą Europę Środkową i Wschodnią.
Firma podaje, że w ostatnim kwartale do Allegro dołączyło 160 nowych marek, przyczyniając się do zwiększenia liczby aktywnych ofert do 290 mln na koniec 2022 r.