Platformy Allegro w ciągu 2 lat zostaną uruchomione we wszystkich pięciu krajach, w których działała Grupa Mall – zapowiedział dyrektor finansowy, Jon Eastick. Czeska grupa e-commerce operująca w regionie CEE została przejęta przez Allegro w 2022 r. kosztem ponad 4 mld zł.

CFO zapowiada, że korporacja chce doprowadzić każdą z tych platform do rentowności w ciągu 4 lat od uruchomienia. Na sfinansowanie tej ekspansji chce przeznaczyć do 20 proc. przyszłego zysku EBITDA w Polsce. Dla porównania w 2023 r. EBIDTA Allegro w Polsce wyniosła 3 mld zł (+28 proc. r/r).

W regionie CEE Allegro uruchomiło już pod swoją marką w 2023 r. platformę e-commerce w Czechach, a teraz rusza analogiczny projekt na Słowacji.

Wyhamowanie w IV kwartale i wyższa marża

W całym 2023 r. Allegro zwiększyło przychody o 13 proc., do 10,25 mld zł. Jednak wyraźnie wyhamowały obroty w IV kw. 2023 r., do +0,6 proc. r/r (3,1 mld zł). W tym przychody od sprzedawców – jak opłaty i prowizje – stanowiły 1,85 mld zł. GMV (wartość sprzedaży brutto) we własnym sklepie Allegro zanurkowała o ponad 30 proc. (do 981 mln zł).

Marża GMV Allegro w Polsce wzrosła do 5,78 proc. w IV kw. i 5,4 proc. w całym 2023 r.

150 tys. sprzedawców i 15 mln klientów na Allegro w Polsce

Firma obecnie generuje 94 proc. przychodów w Polsce. Liczba aktywnych kupujących w kraju wzrosła w IV kw. 2023 r. do 14,6 mln, a wartość sprzedaży brutto zwiększyła się o 6,4 proc. r/r (średnio 1 nabywca kupuje na Allegro za 3739 zł rocznie).

Na Allegro sprzedano towar za prawie 55 mld zł

W sumie ponad pół miliarda ofert od ponad 150 tys. sprzedawców przełożyło się na wzrost polskiego GMV Allegro o 11 proc. w całym 2023 r., do 54,8 mld zł.

Za I kw. 2024 r. Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 9-10 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 18-20 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31 proc. r/r.