W I kw. 2015 r. grupa wypracowała 1,346 mld zł przychodów, EBITDA zwiększyła się o 42 proc. do ponad 18 mln zł, a zysk netto o 90 proc. do 12,9 mln zł. Biorąc pod uwagę ostatnie 4 kwartały (okres od 1 kwietnia 2014 r. do 31 marca 2015 r.). ABC Data wygenerowała na sprzedaży 5,75 mld zł, o 17 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzednich lat.

Spółka wyjaśnia poprawę przede wszystkim wzrostem skali działalności, zarówno pod względem geograficznym, jak i rozwoju oferty. Według ABC Daty lepszy wynik jest związany także z przeprowadzoną pod koniec ub.r. optymalizacją kosztową. Prezes Ilona Weiss zapowiedziała, że pozytywne efekty tych działań będą widoczne także w wynikach spółki w II poł. br.

Zwiększenie przychodów firmy jest w dużej mierze rezultatem szybszego wzrostu sprzedaży na rynkach europejskich (w I kw. 2015 r. o 7 proc. rok do roku) w porównaniu do średniej rynkowej (+1-3 proc.). Udział sprzedaży generowanej za granicą przekroczył już 50 proc. przychodów broadlinera (54 proc. w I kw. wobec 47 proc. rok wcześniej). Istotny wzrost według spółki osiągnięto na Litwie, Węgrzech i w Rumunii. Na tym ostatnim rynku ABC Data chce wdrożyć pełny model dystrybucyjny, z magazynem zaopatrującym klientów w regionie.

Pozytywny wpływ na bilans miała ponadto należąca do ABC Daty spółka iSource, dystrybutor sprzętu Apple’a w Polsce. – Wyniki są powyżej oczekiwań – poinformowala prezes ABC Daty.

 

Większe zyski
Z kolei 90-procentowy wzrost zysku netto (o 36 proc. po uwzględnieniu zdarzeń jednorazowych w I kw. 2014 r.), to według spółki efekt wzrostu skali działalności, poprawy rentowności brutto sprzedaży oraz obniżenia kosztów finansowania. Marża brutto ze sprzedaży zwiększyła się z 4,3 proc. w I kw. 2014 r. do 4,8 proc. w I kw. 2015 r., w wyniku wzrostu zysku brutto w ujęciu kwotowym o 29 proc. (do 64,24 mln zł). Według spółki są to pierwsze efekty działań optymalizacyjnych. Rentowność na poziomie zysku netto sięgnęła bez mała 1 proc. Rok wcześniej wynosiła 0,6 proc. Warto jednak zauważyć, że tegoroczny wynik netto jest porównywany ze stosunkowo niewielkim zyskiem z I kw. ub.r. (ABC Data wypracowała wówczas 6,8 mln zł zysku netto, a 9,5 mln zł zysku bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych).

W I kw. 2015 r. zadłużenie netto ABC Daty wyniosło 103 mln zł, co oznacza spadek o 52 proc. w stosunku do I kw. 2014 r. Wskaźnik zadłużenia jest najniższy od 5 lat.

Spółka poinformowała o poprawie efektywności zarządzania kapitałem obrotowym. Np. cykl konwersji gotówki skrócił się z 34,4 dni w I kw. 2014 r. do 23,3 dni w I kw. 2015 r. Poprawił się także wskaźnik obrotu zapasami (z 36,4 do 28,1 dni), obrotu należnościami (z 26,6 do 25,5 dni) oraz obrotu zobowiązaniami (z 28,6 dni do 30,3 dni). W tym ostatnim wypadku wydłużenie cyklu oznacza korzystniejsze (dłuższe) terminy płatności. Udział kapitału obrotowego w sprzedaży zmniejszył się z 36 proc. do 25 proc., tj. 340,3 mln zł.

– Żeby realizować wyższe przychody, spółka potrzebuje mniej „paliwa” – zaznacza szefowa spółki.

Wzrosły koszty (SG&A) – 21 proc., co – jak wyjaśnia spółka – jest związane z rozwojem działalności na nowych rynkach. Relacja kosztów do przychodów została utrzymana na podobnym poziomie co na początku ub.r. (3,4 wobec 3,3 proc.).

VAD na plusie
Wzrosły przychody grupy z biznesu z wartością dodaną (VAD) – w I kw. 2015 r. o 4,2 proc. rok do roku. Strategicznym celem ABC Daty jest dalszy rozwój w tym obszarze. Prezes Ilona Weiss zapowiedziała także zwiększenie nakładów na rozwój Interlinka. – Decyduje on o naszej przewadze konkurencyjnej na wszystkich rynkach – wyjaśniła szefowa spółki. Obecnie Interlink generuje blisko 90 proc. sprzedaży ABC Daty.
 
– Dobre wyniki finansowe to efekt konsekwentnego rozwoju skali działania oraz dyscypliny kosztowej i działań optymalizacyjnych wprowadzonych w ostatnim kwartale. Dzięki temu firma jest lżejsza i bardziej elastyczna – podsumowała Ilona Weiss.

Zarząd podtrzymał rekomendację wypłaty dywidendy z zysku za 2014 r. w wysokości 45,1 mln zł.

 

Sprzęt: telefony numerem 1

Biorąc pod uwagę kategorie produktowe, to w I kw. br., tak jak w ub.r. w bilansie ABC Daty największa była sprzedaż telefonów komórkowych. Miały one 34,03 proc. udziału w przychodach wobec 28,13 proc. w I kw. 2014 r. (co oznacza wzrost o ok. 130 mln zł). Numerem 2 były w minionym kwartale komputery (17,03 proc. udziału w sprzedaży), a 3 – komponenty (14,4 proc.).

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z części komponentowej – zapewnił wiceprezes Juliusz Niemotko. Spodziewa się dużych wzrostów sprzedaży pamięci flash, w tym dysków SSD. Według danych dystrybutora zmniejsza się zainteresowanie dyskami talerzowymi, ale popyt na nośniki flash rekompensuje spadki. Rośnie także sprzedaż sprzętu, komponentów i gier – w minionym kwartale segment gamingu miał 6,74 proc. udziału w sprzedaży ABC Daty wobec 1,83 proc. przed rokiem. Coraz większą sprzedaż w sektorze gamingu pokazuje wzrost sprzedaży gier Electronics Arts w ABC Dacie – 674 proc. rok do roku (co jest związane częściowo z niską bazą, współpracę z producentem rozpoczęto w końcu 2013 r., ABC Data ma wyłączną dystrybucję w kilku krajach).

Zdaniem Juliusza Niemotko mimo dostępności gier w formie cyfrowej na polskim rynku jeszcze w okresie 4-5 lat popularne będą wydania pudełkowe, z uwagi na powolny rozwój szerokopasmowego Internetu (co utrudnia ściągnięcie z sieci gry, która dużo „waży”). Ponadto część użytkowników woli mieć grę na półce, czy też dawać lub dostawać ją w prezencie na płycie.

 

Rozwój RTV AGD
Jeśli chodzi o sprzedaż innych marek, to ABC Data odnotowała m.in. wzrost obrotów na produktach Lenovo o 29 proc. Wzrost sprzedaży Cisco o 56 proc. zdaniem wiceprezesa ABC Daty odzwierciedla rozwój części VAD broadlinera.
– To pokazuje, że jesteśmy w stanie rosnąć w tym segmencie. Tam powoli się przenosimy – stwierdził Juliusz Niemotko.

Z kolei kilkukrotna poprawa wyniku na sprzęcie Panasonic’a (+465 proc.) unaocznia według wiceszefa spółki rozwój oferty sprzętu RTV i AGD.

Wiceprezes Andrzej Kuźniak, który w kwietniu dołączył do zarządu ABC Daty, potwierdził, że grupa zamierza rosnąć na rynku RTV i AGD, a także mobilnym.

– Na tych rynkach marżowość jest zdecydowanie wyższa – zapewnił Andrzej Kuźniak. Dodał, że ABC Data współpracuje obecnie z 8 tys. firm, które kupują u dystrybutora co najmniej raz na kwartał.

 

ABC Data chce dogadać się z HP
W marcu br. HP wypowiedziało umowy dystrybucyjne ABC Dacie. Zarząd poinformował, że sprawa nie jest ostatecznie zamknięta, liczy na to, że to tylko czasowe zachwianie współpracy. – Trwają rozmowy z HP, ale przygotowujemy się na różne scenariusze –  stwierdził Juliusz Niemotko. Dlatego broadliner zawarł nową umowę z Lenovo, obejmującą m.in. serwery (już są w ofercie), co ma zrekompensować ewentualny spadek sprzedaży rozwiązań HP.

W II kw. br. ABC Data ma przedstawić strategię na kolejne lata. Na razie zarząd poinformował, że zasadniczym celem spółki jest osiągnięcie pozycji lidera na rynku polskim oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Aby to osiągnąć, ABC Data zamierza m.in. rozwijać asortyment produktów i usług, segment mobilny, będzie dążyć do ekspansji na nowych rynkach (nie ujawniono, jakie kraje wchodzą w grę), chce rozwijać e-commerce oraz wzmacniać kadrę menedżerską (ostatnio poinformowano o poszerzeniu składu zarządu). W planach są również przejęcia. Również w tym wypadku zarząd nie zdradza szczegółów.