Sztuczna inteligencja nie ma jeszcze znaczącego wpływu na przychody przedsiębiorstw świadczących usługi IT – wynika z badania Talent Alpha. Według badania przeprowadzonego wśród ok. 100 menadżerów z tej branży, działających w 41 krajach obecnie AI w IT służy głównie do generowania treści (68 proc.) oraz wsparcia sprzedaży i marketingu (54 proc.).

Tym niemniej ponad jedna trzecia respondentów (37 proc.) wskazała, że wykorzystuje AI do generowania kodu, a kilkanaście procent twierdzi, że ich firma pracuje nad zastosowaniem AI do budowy lub wzmocnienia własnych produktów.

Co drugi z badanych uważa, że sztuczna inteligencja przyspieszy wzrost sektora usług IT w najbliższych latach, czyli całkiem sporo, bo drugie tyle nie jest do tego przekonanych.

Na wątpliwości ma wpływ wysoka bariera wejścia do pełnoskalowych projektów AI przynoszących zyski i perspektywa potencjalnych zwolnień w branży związanych z automatyzacją. Warto jednak zwrócić uwagę, że aż 83 proc. respondentów spodziewa się, że AI przyczyni się do rozwoju ich własnej organizacji.

Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał dla IT, ale do tej pory nie miała istotnego wpływu na rynek usług informatycznych. W przyszłości jej wpływ będzie zależał od przyjętych przez firmy strategii. Organizacje, które wdrożą rozwiązania AI i wzmocnią swoją ofertę dla klientów, zyskają. Firmy, które pozostaną w obszarze prostych usług i dostarczania raczej ludzi do pracy niż rozwiązań technologicznych, zaczną zostawać w tyle” – komentuje Agnieszka Porębska, prezes Talent Alpha.

Według danych z raportu Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90 proc. wiodących dostawców usług i jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji.