Termin „zielone IT” pojawił się przynajmniej dekadę temu. Choć niektóre firmy próbowały promować ten trend, skupiając się przede wszystkim na korzyściach związanych z ograniczeniem zużycia prądu, ich działania w większości przypadków kończyły się fiaskiem. Niedawno Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell Technologies w Polsce, przyznał w rozmowie z „Pulsem Biznesu”, że choć pracuje w branży od ponad trzydziestu lat, to może jedno, góra dwa znane mu „od środka” przedsiębiorstwa – duże i małe spółki – interesowały się kosztami energii.

Nie jest to opinia odosobniona, podobne doświadczenia w tym zakresie mają też inni menedżerowie działający w branży IT. Jednak wraz z wybuchem wojny na Ukrainie reguły gry nieco się zmieniły. Sankcje nałożone na Rosję sprawiły, że ceny za kilowatogodzinę (kWh) poszybowały mocno w górę. Co gorsza, analizy cen surowców przeznaczonych do wytwarzania energii elektrycznej wskazują na to, że bieżący rok przyniesie ze sobą dalsze podwyżki cen prądu. Jeśli do tego dodać działania Unii Europejskiej, której władze forsują pakiet klimatyczny „Fit for 55”, na stabilizację cen energii elektrycznej nie ma co liczyć.

Ostatnie lata przebiegają w świecie biznesu pod dyktando cyfrowej transformacji, a pandemia przyspieszyła ten proces. Postępująca we wszystkich sektorach gospodarki cyfryzacja wymaga dodatkowych mocy obliczeniowych, przestrzeni dyskowych, a także szerokiej gamy urządzeń. Kryzys energetyczny sprawia, że firmy stają przed dylematem: zamknąć biznes, zwolnić tempo cyfryzacji, a może poszukać rozwiązań zabezpieczających przed wahaniami cen energii oraz blackoutem…

Wszystko wskazuje na to, że firmy prędzej czy później przy zakupie rozwiązań teleinformatycznych zaczną zwracać uwagę nie tylko na cenę sprzętu i oprogramowania czy parametry wydajnościowe, ale również koszty eksploatacji ze szczególnym uwzględnieniem energooszczędności. Zresztą to już zaczyna się dziać, klienci chcąc zwiększyć efektywność wykorzystania energii w komputerach, serwerach czy drukarkach chętnie rozmawiają o „zielonym IT”. Jak wynika z danych zawartych w raporcie „Green IT in CEE: Keen companies still lack clear plans”, opracowanym przez BCG Platinion i SAP Polska, ponad połowa firm z Polski deklaruje zainteresowanie wdrożeniem zielonych rozwiązań w obszarze IT. Co ciekawe, połowa respondentów jako główny powód podaje potrzebę obniżenia kosztów zużycia energii elektrycznej. Warto dodać, że badanie przeprowadzono we wrześniu 2022 r. Tymczasem, gdyby miało miejsce w pierwszych miesiącach bieżącego roku, a więc kiedy firmy otrzymają od operatorów nowe rachunki za energię, odsetek ten byłby zapewne wyższy.

Właściciele firm częściej niż do tej pory apelują do pracowników o wyłączenie urządzeń biurowych i nie pozostawianie maszyn czy komputerów w trybie stand-by, aby w ten sposób dodatkowo nie generować zużycia prądu. Inną powszechnie stosowaną praktyką jest wyciągnięcie ładowarki z gniazdka zaraz po zakończeniu pracy. Oczywiście takie działania są jak najbardziej wskazane, aczkolwiek z pewnością nie wystarczą, aby wyraźnie wpłynąć na rosnące wydatki. Zdaniem większości ekspertów przedsiębiorcy będą skazani na większe bądź mniejsze inwestycje w energooszczędną infrastrukturę.

– Największym wyzwaniem, z jakim mierzą się firmy, jest starzejący się sprzęt komputerowy. To właśnie on jest odpowiedzialny za wyższe koszty zużycia energii. Wymiana takich urządzeń na nowe w przypadku większych przedsiębiorstw wiąże się z wieloma wyzwaniami oraz wysokim, jednorazowym kosztem. Jednak długofalowe korzyści i wynikające z nich oszczędności zdecydowanie rekompensują poniesione nakłady – tłumaczy Piotr Anioła, Business Development Manager w Asusie.

Skuteczne sposoby na zwiększenie efektywności energetycznej  
  • właściwe, bardziej efektywne rozmieszczenie sprzętu w serwerowni (strefy gorące i zimne),
  • odpowiednie dobranie infrastruktury odpornej na pracę w wyższych temperaturach, co pozwala zmniejszyć wydatki na chłodzenie,
  • wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii/wykorzystywanie naturalnych cech otoczenia na potrzeby chłodzenia,
  • sprawne monitorowanie i zarządzanie infrastrukturą, wdrożone odpowiednie procesy, wsparte narzędziami do zarządzania cyklem życia oraz kosztami (FinOps),
  • konsolidacja, standaryzacja i optymalizacja wykorzystywanej infrastruktury – bardziej efektywne wykorzystanie sprzętu (>50 proc. obciążenia serwerów i macierzy), aktywne zarządzanie obciążeniem centrów danych (np. środowiska nieprodukcyjne uruchamiane z zapasowym centrum danych lub w chmurze),
  • optymalizacja poprzez wykorzystanie chmurowych centrów danych, co w szczególności dotyczy starych, niedoinwestowanych centrów danych lub tych, w których nie ma możliwości istotnego ograniczenia zużycia energii.

Opr. Mariusz Kowalski, Principal Director Infrastructure Engineering Lead, Cloud First Poland, Accenture