Rynek notebooków w 2023 r.: trzy marki poradzą sobie lepiej
W 2023 r. rynek ponownie spadnie. Najtrudniejsze będzie pierwsze półrocze.
W II poł. 2023 r. rynek notebooków zacznie się podnosić – według prognozy.
W podsumowaniu 2022 roku rynek notebooków nie uniknie ostrego spadku. Światowe dostawy będą niższe o 22,8 proc. niż w 2021 r. Oznacza to zjazd z 247,3 mln szt. na 190,9 mln szt. – szacuje Digitimes Research.
Nowy rok nie przyniesie wzrostu. Przewiduje się, że w 2023 r. rynek skurczy się o kolejne 4,2 proc. r/r, do 182,9 mln szt.
Popyt pozostanie słaby z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej na świecie (recesja, inflacja, drogi dolar) i kontynuacji likwidacji zapasów sprzętu w I półroczu 2023 r.
Zakupy będą marne szczególnie w sektorze konsumenckim. Digitimes Research spodziewa się, że rynek europejski odnotuje dwucyfrowy spadek sprzedaży.
Nieco lepiej powinien zachować się sektor biznesowy w 2023 r., ale tutaj też należy oczekiwać dołka. W edukacji jest natomiast szansa na poprawę ze względu na cykl aktualizacji dużej ilości sprzętu, zakupionego po wybuchu pandemii w 2020 r.
Analitycy w 2023 r. spodziewają się spadku większości marek, choć w znaczniej mniejszej skali niż w 2022 r. Lepiej niż rynek – z niewielkim wzrostem lub utrzymaniem sprzedaży – poradzą sobie Apple (dzięki MacBookom z ARM) oraz Acer i Samsung (dzięki chromebookom).
Kolejną gorzką pigułkę będzie musiał przełknąć Intel, który z roku na rok traci swoją pozycję. Udział koncernu w rynku procesorów do notebooków w 2023 r. stoczy się do historycznego minimum, tj. poniżej 65 proc. – przewiduje Digitimes. Zyska natomiast AMD i platformy ARM.
Jest jednak szansa, że rynek notebooków zacznie się podnosić w drugiej połowie 2023 r., gdy minie czas czyszczenia zapasów. Nowe procesory i karty graficzne powinny zachęcić konsumentów do zakupu premierowych modeli. Sprzyjać będzie poprawa dostępności. Otóż producenci wyciągnęli lekcję z problemów z podażą komponentów, tworząc bardziej zróżnicowany łańcuch dostaw, by przywrócić normalne czasy wysyłki – zauważa Digitimes Research.
Z kolei IDC spodziewa się 5,6 proc. globalnego spadku w 2023 r., jeśli chodzi o dostawy notebooków i desktopów (281 mln szt.). Wraz ze zbliżaniem się 2024 r. spodziewany jest natomiast silny cykl odnowienia bazy sprzętu w segmencie biznesowym.
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.