Jednym z niestety nielicznych, choć spektakularnych przykładów polskiego sukcesu jest Cooling, twórca takich marek jak SilentiumPC czy SPC Gear. Tymczasem jedynie ci najbardziej uważni obserwatorzy polskiego rynku IT wiedzą, że rodzime przedsiębiorstwo może pochwalić się pozycją lidera w obudowach, zasilaczach oraz chłodzeniach powietrznych, z udziałem rynkowym przekraczającym 40 proc. W przypadku coolerów to nawet ponad 50 proc., co jest wynikiem bardzo dobrego przyjęcia nowych odsłon takich serii, jak: Fery, Fortisa i Spartana. Co ważne, polski producent to gigant w tak prestiżowym segmencie akcesoriów do gamingu jak słuchawki, które są najbardziej charakterystycznym „gadżetem” podczas wszelkiego rodzaju turniejów e-sportowych. Gracze na polskim rynku nie mają wątpliwości i „głosując portfelami” windują zaprojektowane przez rodzimych specjalistów słuchawki SPC Gear z serii VIRO na lidera w sprzedaży.

Polski producent nie zwalnia przy tym tempa, notując w kolejnych latach dwucyfrowe wzrosty. Przykładowo, w okresie lockdownów i szkoły zdalnej w przypadku słuchawek gamingowych sprzedaż w 2021 r. wzrosła o 120 proc., zaś popyt na polskie obudowy zwiększył się w tym czasie rok do roku o 27 proc. W tym roku dynamika sprzedaży spadła po pandemicznym piku, a także w związku z wybuchem wojny. Niemniej wciąż, z wyjątkiem myszek, jest dwucyfrowa – przykładowo w przypadku coolerów wynosi 33 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2021 r.

Jak do tego doszło…

Tym, czym dla startupów z Doliny Krzemowej jest garaż, tym dla wielu polskich pionierów biznesu IT była giełda komputerowa na ul. Grzybowskiej w Warszawie. To właśnie tam Zbigniew Zdziech – ojciec Łukasza, obecnego CEO spółki Cooling – sprzedawał importowane z zagranicy drukarki. W 1993 r. Zbigniew Zdziech założył firmę, która zajęła się sprzedażą komponentów oraz akcesoriów komputerowych. Tym samym udało mu się połączyć własne zainteresowania i technologiczną pasję z zagospodarowaniem luki rynkowej.

Dostęp do jakościowego sprzętu był wtedy bardzo utrudniony, a strategia działania firmy Cooling polegała na oferowaniu takich właśnie produktów, ale w przystępnych dla polskiego klienta cenach. W osiągnięciu pierwszych sukcesów pomogła zasada zatrudniania prawdziwych pasjonatów elektroniki i najnowszych rozwiązań. Tym łatwiej było wejść na nowy poziom i przenieść się do sieci, otwierając pierwszy internetowy sklep Cooling.pl, co nastąpiło w 2003 r.

Cztery lata później, w 2007 roku, polski producent stworzył pierwszą własną markę, czyli SilentiumPC. Najpierw były to wentylatory, których sukces stał się kamieniem milowym na drodze do dalszego rozwoju spółki Cooling.

– Od tamtej pory przez następne lata stale pracowaliśmy nad powiększeniem bazy naszych autorskich produktów, dzięki czemu już w 2012 roku mogliśmy zaoferować klientom obudowy, chłodzenia powietrzne, a także zasilacze. Wysoka jakość naszych komponentów sprawiła, że w 2013 rozwinęliśmy się także poza rodzimym rynkiem i uruchomiliśmy dystrybucję w Czechach – mówi Łukasz Zdziech, CEO spółki Cooling.

Warto podkreślić, że o ile w początkowym okresie firma bazowała na produktach chińskich, o tyle niedługo potem postawiła na polskich projektantów i zaczęła wprowadzać na rynek rozwiązania „made in Poland”. Ogromną przewagę stanowiła w tym przypadku znajomość oczekiwań i potrzeb polskich użytkowników, jaką dysponowali specjaliści firmy Cooling. To umożliwiło im projektowanie produktów o optymalnej funkcjonalności i jakości z punktu widzenia lokalnego rynku. A to wszystko w przystających do naszej rzeczywistości cenach, bez chodzenia na niepotrzebne kompromisy.  

Gaming wchodzi do gry

W 2016 roku nastąpił kolejny przełom. Ludzie stojący za sukcesem marki SilentiumPC przenieśli swoją wiedzę i zdobyte doświadczenie na akcesoria komputerowe. Uruchomiony został zupełnie nowy projekt: SPC Gear. Pierwszym produktem z logo tej marki był wysokiej jakości autorski fotel gamingowy. W 2018 r. na rynek trafiły dwie serie klawiatur w różnych rozmiarach: turniejowa (TKL) oraz pełnowymiarowa.

Jeszcze w tym samym roku Cooling, chcąc zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na peryferia skierowane do młodszych odbiorców, stworzyło trzecią markę, czyli KRUX. Wyróżnia się ona stylem komunikacji bardziej przystosowanym do tzw. generacji Z, a składają się na nią produkty ze średniej półki cenowej.

Od tamtej chwili rozwój polskiego producenta drastycznie przyspieszył. W roku 2019 rozpoczęła się dystrybucja na rynku niemieckim, a do asortymentu SPC Gear dołączył przedstawiciel zupełnie nowej kategorii produktów – mikrofon streamingowy. W kolejnym roku po raz pierwszy w swojej historii polska firma zaproponowała ultralekką myszkę LIX oraz słuchawki VIRO, które stały się hitem sprzedażowym. Równolegle trwał nieprzerwany rozwój asortymentu SilentiumPC. Przykładowo, w 2021 r. na rynek trafiło rewolucyjne chłodzenie z technologią stworzoną przy współpracy z Synergy Cooling.