Słaby początek roku w Media Markcie
Rok finansowy zaczął się dla detalisty wyraźnym dołkiem na sprzedaży i zyskach. W Polsce marże poprawiły się.
Detalista oczekuje normalizacji w dostępności produktów w ciągu roku finansowego 2021/22.
Świąteczny kwartał 2021, który jest jednocześnie I kw. roku finansowego 2021/22, nie był najlepszy dla Ceconomy, do którego należy MediaMarktSaturn.
Sprzedaż w dół o 8 proc., zysk o 20 proc.
Obroty spadły wyraźnie w porównaniu z ub.r., o -8,2 proc., do 6,9 mld euro. Do tego jeszcze bardziej zjechała sprzedaż internetowa (-16,5 proc., do 1,9 mld euro).
O ponad 20 proc. stopniały zarówno zysk operacyjny (274 mln euro), jak i zysk netto (122 mln euro).
17 proc. marży
Grupa w IV kw. 2021 r. sprzedawała na marży brutto 17 proc. wobec 17,3 proc. przed rokiem.
Skąd tak słabe wyniki
Koncern wyjaśnia niższą sprzedaż restrykcjami covidowymi w niektórych krajach, zakłóceniami w łańcuchu dostaw i skutkami ataku ransomware, do którego doszło w listopadzie ub.r. Według nieoficjalnych informacji zaszyfrowanych zostało ponad 3 tys. serwerów. Zakłócona została praca systemów w sklepach stacjonarnych.
Także inflacja i rosnące ceny energii miały niekorzystnie wpłynąć na wyniki.
Z kolei dołek na sprzedaży internetowej wyjaśniono porówaniem z bardzo dobrym pod tym względem IV kw. 2020 r., gdy zakupy przeniosły się do sieci wskutek lockdownu w sklepach tradycyjnych.
Poprawa marż, ale niższa sprzedaż w Polsce
Ceconomy informuje, że marże na polskim rynku w minionym kwartale poprawiły się, a zysk wzrósł. Firma nie ujawnia liczb dla lokalnych rynków.
Gorsza wiadomość jest taka, że sprzedaż w naszym kraju spadła, i to mimo porównania ze słabym IV kw. 2020 r., gdy obowiązywał lockdown. Jako główny powód spadku wskazano niższą frekwencję w sklepach stacjonarnych.
Na koniec 2021 r. Media Markt miał w Polsce 81 sklepów, tyle samo co na końcu III kw. 2021 r.
Nasz region wypadł lepiej niż cała reszta
W sumie w regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) wyniki okazały się lepsze niż dla całej grupy. Sprzedaż zmniejszyła się o -2,9 proc. i wyniosła 552 mln euro. Biorąc pod uwagę obroty za ub.r., polski rynek odpowiadał dotychczas za nieco ponad 50 proc. sprzedaży w regionie.
Zysk operacyjny w regionie wzrósł o 7 proc., do 23 mln euro, co oznacza marżę EBIT 4,2 proc.
W minionym roku finansowym 2020/21 sprzedaż Ceconomy w Polsce wyniosła 942 mln euro (ok. 4,27 mld zł), co oznacza wzrost o 3,3 proc. r/r w euro oraz 6,8 proc. w PLN.
Usługi utrzymały poziom
Globalnie sprzedaż online w IV kw. 2021 r. odpowiadała za 27,5 proc. obrotów grupy (30,3 proc. rok wcześniej).
Przychody z usług i rozwiązań okazały się jasnym punktem na tle spadku sprzedaży grupy i były podobne jak przed rokiem (+0,2 proc.). W IV kw. ub.r. osiągnęły 5 proc. udziału w przychodach Ceconomy (4,6 proc. rok wcześniej).
W aktualnym roku finansowym, który zakończy się 30 września br., Ceconomy spodziewa się wzrostu udziału usług i rozwiązań w sprzedaży, powrotu do wyższych marż oraz oszczędności z usprawnienia struktury organizacyjnej.
Zysk operacyjny powinien wyraźnie wzrosnąć (w roku 2020/21 wyniósł 237 mln euro), podczas gdy przychody lekko pójdą w górę (w poprzednim roku: 21,36 mld euro).
Spodziewana jest normalizacja w dostępności produktów w ciągu roku finansowego 2021/22.
Podobne aktualności
Jedna trzecia klientów chce wypożyczać elektronikę
Konsumenci są zainteresowani korzystaniem z urządzeń w modelu usługowym.- wynika z badania.
Media Markt: niższa sprzedaż, wyższy zysk w Polsce
Polski rynek poszedł w dół w II kw. br. - informuje detalista.
MediaMarkt modernizuje sklepy w Polsce
„Bardzo ważnym filarem naszej działalności są sklepy stacjonarne” – twierdzi prezes.