W roku 2020/2021 obroty Ceconomy, do którego należy MediaMarktSaturn, na polskim rynku wyniosły 942 mln euro wobec 912 mln euro w roku 2019/2020. Oznacza to wzrost o 3,3 proc. Miniony rok finansowy zakończył się 30 września br.

Wzrost sprzedaży w złotych był jednak około dwukrotnie większy. Przeliczając po średnich kursach walut w tych latach finansowych (za EBC), w roku 2020/2021 obroty Ceconomy w Polsce wyniosły 4,274 mld zł wobec 4,002 mld zł w roku 2019/2020 (+6,8 proc. r/r).

Z kolei w ostatnim kwartale roku finansowego (III kw. 2021 r.) sprzedaż na lokalnym rynku nieznacznie spadła.

Wyższe marże w kraju

W minionym roku detalista zwiększył również zyski w Polsce – według sprawozdania finansowego. Jak zwykle nie ujawnia jednak profitów dla poszczególnych krajów. Podaje natomiast wyniki dla segmentu Europy Wschodniej (Polska i Turcja).

Otóż w roku 2020/21 zysk operacyjny w obu tych krajach łącznie wyniósł 23 mln euro (przy sumarycznym obrocie ok. 1,8 mld euro). W roku 2019/20 była strata: –45 mln euro.

Wyjście na plus to m.in. efekt niewielkiej poprawy marż oraz znacznych oszczędności kosztów osiągniętych w Polsce.

Z kolei w III kw. 2021 r. zysk operacyjny w segmencie Europy Wschodniej wzrósł o 29 mln euro do 10 mln euro (III kw. 2020 r.: – 19 mln euro).

W ostatnim kwartale roku finansowego również odnotowano wzrost zysku w Polsce, m.in. dzięki nieznacznemu wzrostowi marży i rozwiązaniu rezerwy na ryzyko – informuje sprawozdanie.

Wybrane dane Ceconomy na polskim rynku

Rok 2020/2021Rok 2019/2020Zmiana
Sprzedaż (mln euro)942912+3,3%
Sprzedaż (mld PLN – w przeliczeniu po kursach średnich)4,274+6,8%
Liczba sklepów Media Markt8188-7
Liczba pracowników35033740-237
Źródło: sprawozdania finansowe

Mniej sklepów i pracowników

W roku 2020/2021 liczba sklepów Media Markt w Polsce zmniejszyła się. Zamknięto 7 obiektów (rok wcześniej jedynie 2) i w rezultacie na koniec września 2021 r. sieć obejmowała 81 marketów.

W porównaniu z końcem poprzedniego roku finansowego zatrudnienie zmniejszyło się z 3740 do 3503 osób (czyli o ponad 6 proc.), a w przeliczeniu na pełne etaty z 3680 do 3330.

Na krajowym rynku odnotowano również m.in. niższe opłaty serwisowe wobec poprzedniego roku.

W roku kalendarzowym 2022 oczekiwany jest nieznaczny spadek na rynku elektroniki użytkowej w Polsce.

17 proc. marży
Cała międzynarodowa korporacja osiągnęła 21,36 mld euro przychodów w roku 2020/2021 wobec 20,83 mld euro w poprzednim roku. Marża brutto zmniejszyła się z 18,1 proc. do 17,1 proc. Zysk netto wyniósł 222 mln euro (rok wcześniej -237 mln euro straty).