Nastawienie do usług powinno się zmienić
„Coraz częściej klienci, którzy są na etapie podejmowania decyzji o zaspokojeniu określonej potrzeby biznesowej, najpierw rozważają skorzystanie z usługi chmurowej” – mówi Mariusz Rzepka, Development Director of MSP & Cybersecurity Services w CEEcloud.
Mariusz Rzepka, Development Director of MSP & Cybersecurity Services w CEEcloud
Niemniej rezygnacja z usług chmurowych nie zawsze jest taka prosta. Zdarza się, że ich dostawcy nie umożliwiają masowego eksportu i importu danych użytkowników…
Zgadza się, dlatego zawsze partner i jego klient powinni przeanalizować określone przez usługodawcę warunki wyjścia. Klient musi pamiętać, że finalnie to on ponosi odpowiedzialność za dane. Dotyczy to nie tylko rezygnacji z usługi – dostawca może zakończyć jej świadczenie z różnych powodów. Bywały też przypadki udanych cyberataków, które uniemożliwiały korzystanie z usługi przez dłuższy czas. Dlatego zawsze trzeba zapewnić sobie możliwość backupu danych i odtworzenia ich w innym środowisku. Coraz częściej taką postawę wymuszają też regulacje prawne. Ale w tej kwestii warto podzielić się jeszcze jedną ciekawą obserwacją: nawet jeśli klient rezygnuje z korzystania z danej usługi, to nie chce rezygnować ze wsparcia danego partnera ze względu na zbudowane przez lata relacje i zaufanie.
To oznacza, że warto mieć w portfolio podobne usługi od konkurencyjnych dostawców…
Tak. Partner, który decyduje się na aktywne oferowanie usług, powinien skompletować ich jak najszersze portfolio – część może pokrywać się funkcjonalnie, co ułatwi ewentualną migrację z jednej usługi do drugiej. Zresztą przeprowadzenie takiej operacji to dla partnera kolejna okazja do zarobku i wykazania się przed klientem.
Czy zdarza się, że klient żałuje rozpoczęcia korzystania z usługi, bo nie zrozumiał jakichś związanych z nią aspektów technicznych bądź finansowych?
Ja nigdy nie miałem do czynienia z taką sytuacją, chociaż jestem świadomy, że pewnie mają one czasem miejsce. Natomiast jeśli do tego dochodzi, to zazwyczaj oznacza, że partner wykonał swoją część pracy w niewystarczający sposób. Zawiodła próba wytłumaczenia, na czym będzie polegała zmiana. Nieporozumienia zazwyczaj zdarzają się w sytuacji, gdy usługa rozliczana jest miesięcznie nie według stałego cennika, ale taryfikatora – wówczas nawet drobny błąd w jej konfiguracji może doprowadzić do znacznego wzrostu miesięcznych rachunków. Jeśli chodzi o funkcjonalność, to tę zawsze bardzo łatwo można sprawdzić – praktycznie każdy usługodawca zapewnia dostęp do wersji demonstracyjnych, dzięki którym można rozwiać wszelkie wątpliwości.
Jak często można spotkać w Polsce firmy, które całościowo przyjęły strategię „cloud first”?
Pomijając relatywnie małe podmioty, raczej trudno jest w tej chwili zbudować swoją działalność biznesową bazując wyłącznie na usługach chmurowych. Warto mieć lokalnie jakiś zasób, chociażby do backupu danych przechowywanych w chmurze. Natomiast coraz częściej można spotkać się z sytuacją, w której klient na etapie podejmowania decyzji o zaspokojeniu jakiejś potrzeby biznesowej za pomocą systemów IT najpierw rozważa skorzystanie z usługi chmurowej. Dopiero wtedy, gdy nie znajdzie satysfakcjonującego go rozwiązania lub nie powiodą się testy, decyduje się na wdrożenie on-premise.
Rozmawiał Krzysztof Jakubik
Od ponad 20 lat zajmuje się doradztwem i promowaniem nowych technologii oraz usług cyfrowych, w tym cyberbezpieczeństwa. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał na wielu stanowiskach, od menedżera kanału sprzedaży, po dyrektora zarządzającego regionem CEE u takich dostawców jak Fortinet, Sophos, ICsec, czy Cato Networks. W swojej filozofii działania hołduje przekonywaniu zarządów firm do inwestowania zarówno w ludzi, jak i w rozwiązania techniczne, a także do kreowania postaw sprzyjających bezpiecznemu oraz zrównoważonemu rozwojowi biznesu.
- ‹ Poprzednia strona
- 1
- …
- 3
- 4
Podobne wywiady i felietony
Z niestabilnością rynku trzeba sobie radzić
„U klientów wydłużył się proces decyzyjny. Nawet ci, którzy bezwzględnie potrzebują inwestycji w zasilanie gwarantowane, starają się decyzję o wydaniu pieniędzy opóźnić na ile to możliwe” – mówi Sławomir Franczak, dyrektor handlowy w EnergyPower.
Data4: zrównoważone i innowacyjne centra danych
„W świecie, w którym zapotrzebowanie na moc obliczeniową nieustannie rośnie, centra danych, aby temu sprostać, muszą wprowadzać innowacje, ale jednocześnie ograniczać swój ślad środowiskowy” – mówi Adam Ponichtera, Country Director and Head of Sales Poland, Data4 Group.
Pracę mamy zawsze
„Z projektorami można zrobić wiele rozmaitych projektów. Kiedy zaś uda się zrobić coś fajnego, co podoba się ludziom, to człowiek rośnie i nabiera jeszcze większej ochoty do pracy” – mówi Radosław Pałubicki, właściciel Eurotrend Systemy Audiowizualne.