IPN: pracujemy w modelu agile’owym
CRN Polska rozmawia z Magdaleną Hajduk, dyrektorem Biura Nowych Technologii i Sebastianem Górkiewiczem, dyrektorem Biura Informatyki w Instytucie Pamięci Narodowej (IPN).

Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii i Sebastian Górkiewicz, dyrektor Biura Informatyki w Instytucie Pamięci Narodowej (IPN)
Które jeszcze narzędzia informatyczne są specyficzne dla działalności IPN?
Sebastian Górkiewicz Istnieje system obiegu dokumentów wspierający pracę prokuratorów, który w tej chwili sprowadza się w zasadzie do elektronicznego wykazu postępowań. W planach jest jego rozwój, uzupełnienie go o dostęp do pełnej treści dokumentów procesowych. To jednak uzależnione będzie od postępów w procesie cyfryzacji całego wymiaru sprawiedliwości. W okresie wyborów samorządowych i parlamentarnych dużym zainteresowaniem cieszy się aplikacja, która pozwala na zdalne sprawdzanie, czy kandydat złożył oświadczenie lustracyjne. Pracujemy nad systemem oceny i punktacji publikacji zamieszczanych w periodykach IPN. Obecnie znajduje się on w fazie testów. Planujemy poza tym przebudowę elektronicznego inwentarza archiwalnego, który jest bezpośrednio związany z „Cyfrowym Archiwum”. Badamy też możliwość wdrożenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów dla wszystkich pracowników IPN. Mamy już wykonane mapy procesów biznesowych, których realizację system miałby wspierać.
Czy będą kolejne gry historyczne?
Magdalena Hajduk Tak, myślimy już o kolejnym projekcie gamingowym. Będzie dotyczył działań polskich lotników pod brytyjskim niebem. Jesteśmy w trakcie tworzenia jego założeń, przygotowując przy tym wspólnie z Biurem Informatyki opis warunków zamówienia. Mamy nadzieję, że będzie się cieszył równie dużym powodzeniem i pozytywnym odbiorem jak „Gra szyfrów”. Pracujemy także nad tworzeniem awatarów do programu „Bohaterowie historii”.
Co jest największym wyzwaniem przy realizacji projektów gamingowych?
Magdalena Hajduk Ważne jest zbudowanie wokół gry odpowiedniego środowiska promocyjno-marketingowego i zapewnienie skutecznych kanałów dystrybucji. Samo stworzenie konta na platformie gamingowej było dla nas nie lada wyzwaniem. W dużej mierze korzystamy z płatnych narzędzi czy usług agencji zewnętrznych. Współpracujemy też z firmami technologicznymi. Chętnie udostępniają nam okulary VR czy komputery na turnieje gamingowe.
Rozmawiał Andrzej Gontarz
Dyrektor Biura Informatyki IPN (CIO), menadżer IT, kierownik projektów IT, informatyk. Od 25 lat zawodowo związany z informatyką w administracji publicznej (m.in. MSWiA, MZ). Obecnie odpowiedzialny za definiowanie i realizowanie celów w obszarze ICT w Instytucie Pamięci Narodowej w ramach infrastruktury teleinformatycznej, utrzymania i rozwoju aplikacji biznesowych, wsparcia użytkowników, zakupów IT oraz ewidencji zasobów. Inicjator działań zmierzających do ciągłego zwiększania dojrzałości organizacji w zakresie wsparcia IT kolejnych poziomów efektywności i wydajności, m.in. analiza Document Management System ze szczegółową mapą procesów biznesowych. Poprzednio kierownik projektów IT w sektorze gazowo-naftowym (obszar Enterprise Asset Management).
Jest absolwentką Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim oraz MBA na Politechnice Gdańskiej. Posiada 15 lat doświadczenia zawodowego m.in. w IT i digital marketing. Obecnie dyrektor Biura Nowych Technologii w IPN odpowiedzialna za transformacją cyfrową oferty edukacyjnej IPN.
Podobne wywiady i felietony
Stawiamy na outsourcing
„Gdy prom jest na morzu, mamy utrudniony dostęp do systemów i urządzeń. Musimy przewidywać potencjalne konsekwencje takiego stanu rzeczy” – mówi Stanisław Motas, kierownik Działu IT w Polskiej Żegludze Bałtyckiej.
Informatyka nad wodą
„Narzędzia, którymi się posługujemy, mają być przede wszystkim skuteczne. Często spełnienie tego warunku zapewniają najprostsze rozwiązania” – mówi Maciej Dziubich, prezes zarządu Sopockiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Miasto standardów
„Miasta skazane są na hybrydyzację swojego środowiska informatycznego. Nie ma bowiem dostawców, którzy mogliby zapewnić samorządom miejskim w pełni zintegrowany system za akceptowalną cenę” – mówi Grzegorz Hunicz, dyrektor Wydziału Informatyki i Telekomunikacji w Urzędzie Miasta Lublin.