Dane dobre z natury
„Chcielibyśmy wraz z doprowadzeniem łączy światłowodowych zmodernizować całą naszą infrastrukturę teleinformatyczną. Liczymy na pozyskanie zewnętrznych środków na ten cel” – mówi Katarzyna Kopiejczyk, zastępca dyrektora ds. administracyjnych w Białowieskim Parku Narodowym (BPN).
Katarzyna Kopiejczyk, zastępca dyrektora ds. administracyjnych w Białowieskim Parku Narodowym
A jak wygląda ochrona przeciwpożarowa terenów leśnych?
Zadania z tym związane wykonywane są w ramach patroli pracowników terenowych. Korzystamy też z monitoringu wizyjnego, który pozwala zauważyć dym czy ogień w lesie. Korzystamy jednak tylko ze zwykłych kamer, które nie pozwalają dokładnie zlokalizować źródła pożaru. W tym zakresie współpracujemy z Lasami Państwowymi, które w razie potrzeby udostępniają nam dane ze swoich wież kontrolnych. W planach mamy wybudowanie własnego systemu wczesnego ostrzegania przeciwpożarowego wyposażonego w nowoczesne urządzenia do identyfikacji i lokalizacji źródeł zagrożeń. Mamy natomiast system monitoringu przeciwpożarowego w budynkach. Przez sieć mobilną i łącza telefoniczne jest on połączony z jednostką Państwowej Straży Pożarnej.
Co jeszcze macie w planach na najbliższą przyszłość, jeśli chodzi o dziedzinę teleinformatyki?
Obecnie borykamy się chociażby z problemem braku odpowiednich łączy dostępowych do internetu. W części biurowej mamy sieć strukturalną, która korzysta z łącza po kablu miedzianym, który pozwala praktycznie na przepustowość rzędu 50 Mb. Takie są realia infrastrukturalne w miejscu, w którym się znajdujemy. Park jest na uboczu, na obrzeżach części zurbanizowanej. Ograniczenia finansowe, z którymi się borykamy, nie pozwalają nam na rozwój systemów w takiej skali, jak byśmy chcieli. Jesteśmy w trakcie przygotowania wniosku o dofinansowanie doprowadzenia światłowodu do budynku głównego i do części edukacyjnej. Chcielibyśmy też doprowadzić światłowód do rezerwatu pokazowego żubrów, gdzie są urządzenia multimedialne dla turystów. Wtedy być może można by było też udostępnić podgląd na żubry przez kamerę.
W takiej sytuacji bazujecie zapewne na systemach obsługiwanych na własnej infrastrukturze?
Tak, mamy centrum danych z fizycznymi serwerami. Przy takich łączach jakimi obecnie dysponujemy, trudno myśleć o usługach chmurowych. Staramy się pozyskiwać środki zewnętrzne na dofinansowanie usprawnienia naszego działania, gdyż chcielibyśmy wraz z doprowadzeniem nowych łączy światłowodowych zmodernizować naszą całą infrastrukturę techniczną. Planujemy wymianę serwerów wraz z ich wirtualizacją, jak również wymianę switchy, firewalli, wdrożenie nowych zabezpieczeń.
Jak liczny jest dział IT w BPN?
Zatrudniamy dwóch specjalistów – informatyków. Zajmują się większością prac związanych z obsługą, utrzymaniem, aktualizacją i dostępem do całego naszego środowiska informatycznego. Tam gdzie możemy, staramy się outsourcować zadania. Na przykład drukarki, a właściwie duże urządzenia wielofunkcyjne, dzierżawimy. Firma zewnętrzna obsługuje całe nasze środowisko druku w ramach abonamentu. W ramach zewnętrznej usługi odbywa się też obsługa firewalli. Liczymy na pozyskanie środków, które pozwolą nam w znaczący sposób ulepszyć posiadaną infrastrukturę teleinformatyczną i ułatwić jej obsługę.
Rozmawiał Andrzej Gontarz
Absolwentka Wydziału Ekonomii Uniwersytetu w Białymstoku. Od 22 lat pracownik Białowieskiego Parku Narodowego. Początkowo pracownik Działu Finansowego, w latach 2013–2022 główny księgowy, obecnie zastępca dyrektora ds. administracyjnych, któremu podlegają zarówno pracownicy zaangażowani w zapewnienie turystom bezpieczeństwa i sprawnego udostępniania obiektów, jak i pracownicy czuwający nad bezpieczeństwem sieciowym i teleinformatycznym, niezbędnym do prowadzenia monitoringu i sprawnego funkcjonowania Białowieskiego Parku Narodowego.
Podobne wywiady i felietony
Pracujemy na sukces artystyczny
„Budujemy macierz dyskową o pojemności 300 TB. Będzie służyła cyfrowej rejestracji naszych wydarzeń muzycznych” - mówi Maciej Tabisz, Administrator Systemów Informatycznych w Narodowym Forum Muzyki (NFM) we Wrocławiu.
IT w Kanale Zero: stawiamy na sprawdzone rozwiązania
„Musimy zadbać o to, aby nasze programy, które nadajemy na YouTube na żywo, mogły być realizowane w sposób ciągły i stabilny. Na ten moment to moje największe wyzwanie” – mówi Marcin Molczyk, szef zespołu IT w Kanale Zero.
Sztuczna inteligencja zarządza spalaniem śmieci
„Korzystamy z wielu systemów informatycznych wspomagających efektywną utylizację odpadów. Cały proces technologiczny jest na bieżąco monitorowany i optymalizowany” – mówi Łukasz Sarga, zastępca dyrektora Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie.