Już od kilku lat na rynku
obserwujemy ciekawą tendencję: drukarka laserowa przejmuje cechy atramentowej
i odwrotnie – atramentówki naśladują laserówki. Modele laserowe
„zazdrościły” atramentowym szybkiego wydruku pierwszej strony i niskich
cen. Dziś w ofertach dostawców nie brakuje laserowych, które są gotowe do
pracy zaraz po włączeniu, ani konstrukcji za kilkaset złotych.
Z kolei drukarki atramentowe „popatrywały” z zawiścią na laserową
szybkość, trwałość oraz niskie koszty wydruku. Obecnie, dzięki innowacyjnym
rozwiązaniom, trwałość wydruku z „plujki” sięga co najmniej kilku,
a nawet kilkudziesięciu lat. Co więcej, stałe głowice atramentowe
umożliwiły druk z prędkością nawet 100 stron na minutę. Z kolei
atramentówki z zasobnikami do samodzielnego uzupełniania tuszem gwarantują
druk tak tani jak w przypadku laserówek. Jednocześnie znika problem
zamienników…

Czy nowe cechy „plujek”
przekonają klientów biurowych do wymiany laserówek na atramentówki? Odpowiedź
wydaje się negatywna, bo nie ma jeszcze urządzenia, które jednocześnie drukowałoby tanio, trwale i szybko. Ale postęp przecież się nie kończy
i w bieżącym roku na rynku pojawiły się już urządzenia atramentowe,
które nie tylko drukują tak szybko i trwale jak laserowe, ale nawet
przypominają je wyglądem. To hybrydowe rozwiązanie HP Inc., łączące elementy
urządzenia laserowego i atramentowego – PageWide. Za wcześnie
jeszcze, by stwierdzić, czy PageWide stanie się przebojem wśród MŚP. Jak
pokazuje przykład epsonowskiego rozwiązania ITS, czasem potrzeba kilku lat,
żeby klienci przekonali się do nowości. Niewątpliwie jednak pojawienie się
urządzeń drukujących, w których można samodzielnie napełniać zasobniki,
czy rozwiązań hybrydowych świadczy o tym, że sprzęt atramentowy jest
nieustannie modernizowany. Takich pespektyw najprawdopodobniej nie mają już drukarki
laserowe, bo są starsze i coraz trudniej tu o radykalne innowacje.

Wygląda wręcz na to, że
nowe konstrukcje atramentowe będą systematycznie wypierać sprzęt laserowy.
Z zastrzeżeniem, że mowa o urządzeniach drukujących przeznaczonych
dla klientów indywidualnych, rynku SOHO oraz małego i średniego biznesu.
W przypadku rozwiązań korporacyjnych dominacja sprzętu laserowego nie
ulega najmniejszej wątpliwości, przynajmniej w najbliższej przyszłości.
Jednocześnie trudno nie zgodzić się z argumentami dostawców sprzętu
laserowego, którzy przekonują, że wielofunkcyjne urządzenia laserowe nie tylko
będą dominowały w małym i średnim biznesie, ale też zaczną wypierać
kombajny atramentowe w zastosowaniach indywidualnych.

Wyraźnie widać, że w segmencie druku mamy do czynienia
z przesileniem, i to nie tylko technologicznym. Wprawdzie, jeśli
chodzi o prognozy dotyczące tegorocznej sprzedaży, zdania są tradycyjnie
podzielone, lecz inaczej niż zwykle. Kiedyś optymiści twierdzili, że rynek
urośnie, zaś pesymiści, że się nie skurczy. W tym roku optymiści twierdzą,
że się nie skurczy… Ale czy będą mieli rację? Z wyników podawanych przez
producentów – oficjalnie lub nieoficjalnie – wynika, że
w pierwszym kwartale 2016 r. popyt na sprzęt drukujący jednak wzrósł,
zwłaszcza w przypadku rozwiązań laserowych, gdzie odnotowano zwiększenie
sprzedaży o ponad 7 proc. Czy ta szczęśliwa siódemka to tylko wypadek
przy pracy czy coś stałego, przekonamy się za około pół roku. Gdy mowa
o poszczególnych producentach, obecna przewaga HP Inc. nad pozostałymi
dostawcami jest na razie bardzo duża, jednak kilku z nich nie zasypia
gruszek w popiele i walczy o powiększanie udziałów.
Niewykluczone więc, że spotkają nas pewne niespodzianki.