W swoim przemówieniu do uczestników konferencji re:Invent 2022 prezes AWS Adam Selipsky namawiał klientów i partnerów, aby nie spowalniali swojej podróży w chmurze i wdrażania technicznych innowacji z powodu niepewności ekonomicznej, która jest przed nami: – W powietrzu czuć niepewność. Wiele osób pyta, czy powinniśmy zwolnić, czy powinniśmy zrobić pauzę? Nie, uważam, że teraz jest czas, aby zacząć działać jeszcze mocniej. Nie pomimo, ale z powodu niepewności gospodarczej, nasi klienci końcowi mogą zaoszczędzić pieniądze, gdy będą korzystać z chmury, w przeciwieństwie do aplikacji uruchamianych w lokalnej infrastrukturze.

Podczas oddzielnej prezentacji dla partnerów Adam Selipsky podkreślał, że partnerzy byli ważni dla AWS już na samym początku, gdy firma z siedzibą w Seattle już w 2006 r. wprowadzała na rynek swoje pierwsze główne produkty, takie jak Amazon S3 i Amazon EC2, dzięki którym firmy integratorskie i inni usługodawcy mogli rozszerzać swoją ofertę o środowisko chmurowe. Adam Selipsky był wówczas wiceprezesem AWS ds. marketingu, sprzedaży i wsparcia.

Od początku wierzyliśmy, że posiadanie naprawdę silnego ekosystemu partnerskiego jest nieodłączną i krytyczną częścią dostarczania klientom tego, czego od nas oczekują – powiedział Selipsky. Obecnie sieć partnerska AWS liczy ponad 100 tys. firm z ponad 150 krajów. 70 proc. z nich jest spoza USA, co zadaje kłam popularnemu stwierdzeniu, że chmurą nadal zainteresowane są głównie amerykańskie przedsiębiorstwa. W trakcie konferencji re:Invent program partnerski AWS Partner Network oraz sklep AWS Marketplace obchodziły swoje 10-lecie.

Od roku za globalny kanał partnerski odpowiada Ruba Borno, która bardzo ambitnie stara się rozpoznać rzeczywiste potrzeby partnerów. Podczas spotkania z dziennikarzami w trakcie konferencji re:Invent przyznała, że przez ten czas osobiście spotkała się z ponad tysiącem partnerów i klientów każdej wielkości, z różnych regionów geograficznych i branż, aby zidentyfikować obszary, które wymagają poprawy.

Efektem tej pracy jest uruchomiony w tym roku program AWS Partner Paths, w ramach którego partnerzy mogą dopasować model biznesowy swojej działalności do jednej lub więcej z pięciu ścieżek: oprogramowanie, sprzęt, usługi, szkolenia oraz dystrybucja. AWS stworzył Partner Paths, aby umożliwić partnerom kanałowym otrzymanie tych samych korzyści, z jakich korzystali inni partnerzy ekosystemowi, tacy jak niezależni twórcy oprogramowania (ISV). W programie AWS Partner Paths uczestniczy obecnie zdecydowana większość z ponad 100 tys. partnerów AWS.

Wcześniej AWS stworzył możliwość oceny finansowania projektów partnerów w ramach programu Migration Acceleration Program. Ułatwia on tworzenie raportów, dzięki którym klient może w szczegółach poznać warunki migracji swojego środowiska do chmury, co eliminuje jeden z najważniejszych czynników ryzyka, a więc niepewność ekonomiczną.

Według nowych danych firmy badawczej Gartner, wydatki użytkowników końcowych na usługi w chmurze publicznej osiągną w 2023 roku wartość 592 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 21 proc. porównaniu z poprzednim rokiem. Analitycy szacują, że z tej kwoty użytkownicy końcowi wydadzą około 195 miliardów dolarów na oprogramowanie w chmurze jako usługę, 150 miliardów dolarów na usługi infrastruktury systemu w chmurze i 42 miliardy dolarów na usługi zarządzania i bezpieczeństwa w chmurze.

Więcej informacji na temat konferencji re:Invent w styczniowym wydaniu CRN Polska.