Zanim opowiem, jak działa algorytm LinkedIn, chcę zaznaczyć, że ten tekst pisałem długo, bo chciałem, żeby był jak najbardziej rzetelny. Przeczytałem około 150 publikacji na ten temat, głównie z zagranicznych blogów. Informacje w nich zawarte weryfikowałem z blogiem LinkedIn Engineering i dokumentacją techniczną. Dlaczego? Ano dlatego, że algorytm treści LinkedIn staje się z miesiąca na miesiąc coraz bardziej skomplikowany, a aktualizacje do niego wprowadzane są kilka razy w roku. Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pomogą Wam z lepszą promocją treści i zrozumieniem, co wpływa na Wasze dotarcie do innych członków społeczności LinkedIn.

Zacznę od tego, że algorytm treści LinkedIn ma dwa zadania. Ma promować treści, które interesują Twoją sieć kontaktów i zwiększać zaangażowanie na platformie. Algorytm treści jest prawie taki sam dla stron firmowych, jak i dla profili osobistych. Treści ze stron firmowych oceniane są jednakże w mniejszej ilości kategorii, przez co nadal osoby prywatne, pracownicy i przedsiębiorcy zgarniają nawet ośmiokrotnie lepsze zasięgi na LinkedIn.

Filtr I: ocena AI

Za każdym razem, kiedy postujesz, algorytm LinkedIn ocenia Twoją treść w trzech podstawowych kategoriach na podstawie kilku czynników, które decydują, kto w pierwszej kolejności zobaczy Twój post. Twój post może więc zostać oceniony, jako: treść czysta (najwyższy wskaźnik), treść niskiej jakości (średni wskaźnik) oraz spam (najniższa ocena). Kiedy tylko treść przejdzie pierwszą fazę rozpoznawania przez algorytm, trafia do użytkowników. Oni za pomocą poleceń, udostępnień i komentarzy nadają mu określoną „punktację jakości”.

Algorytm klasyfikuje formę treści jako obrazek, wideo, link, artykuł lub plik i nadaje jej określoną wartość dla użytkowników serwisu. Bot serwisu automatycznie oznacza treść jako: spam, treść niskiej jakości (low quality), treść czystą (clear). LinkedIn nie podaje oficjalnie informacji, które posty są lepiej oceniane przez algorytm. Można się jednak domyślić, że tak jak każdy serwis, tak i LinkedIn, nie chce wypuszczać swoich użytkowników na zewnątrz. Prawdopodobnie więc linki zewnętrzne zostaną ocenione gorzej. Jeśli bot oflaguje treść jako treść o niskiej jakości bądź spam, będą one rzadziej wyświetlane użytkownikom LinkedIn.

Filtr II: ocena użytkowników LinkedIn

Boty LinkedIn obserwują pierwsze reakcje, jakie wywołuje publikacja. Algorytm LinkedIn przyznaje poszczególnym aktywnościom konkretne punkty. Najwięcej za komentarz, potem za polecenie, a najmniej za udostępnienie. O tym, jakie sygnały rankingujące decydują komu wyświetlony zostanie Twój post przeczytasz w dalszej części artykułu. Na wyświetlanie posta ma też wpływ tempo reakcji użytkowników LinkedIn oraz to, jak reagują na Twoją publikację, widząc ją w feedzie.

I tutaj wchodzi kolejna nowość od LinkedIn, czyli stworzony wraz z nową polityką społeczności Interaction Score, o którym także przeczytasz więcej w kolejnych sekcjach tego artykułu. W skrócie, Interaction Score dla Twojego konta to suma punktów ujemnych, które możesz uzyskać za zgłoszenie Twoich treści jako szkodliwe lub obraźliwe, podejrzane czynności związane z automatyzacją czy wysyłanie niestosownych wiadomości. W przypadku treści może nawet zostać nałożony na Ciebie shadowban, a treść może zostać przefiltrowana jako spam.

Jak uniknąć trafienia do spamu?

Początkowe zaangażowanie Twojego posta zadecyduje, czy jest wystarczająco dobry, aby przejść filtr spamu algorytmu LinkedIn. Upewnij się, że użytkownicy nie ukrywają Twojego posta w swoich kanałach aktualności ani nie zgłaszają go do administracji serwisu. Przed publikacją należy zadać sobie następujące pytania: ile treści publikujesz dziennie? Czy osoby z Twojego kręgu są zainteresowane tym wpisem? Dlaczego ta aktualizacja jest tak ważna? Czy ten post jest obraźliwy dla jakiejkolwiek osoby? Jakie ma to znaczenie dla Twojej sieci kontaktów?

Filtr III: ponowna ocena contentu

Po jakimś czasie algorytm jeszcze raz sprawdza, czy Wasz post nie jest zwykłym spamem, a następnie ocenia wartość danej publikacji dla sieci kontaktów. Jeśli na tym etapie dana publikacja dla algorytmu będzie podejrzana, zmniejszy on częstotliwość jej wyświetlania. Ale jeśli okaże się, że zyskuje polecenia i komentarze, wywołuje dyskusje, to treść zostanie oflagowana przez algorytm jeszcze raz, ale tym razem jako treść czysta lub treść niskiej jakości. Na tym etapie wszystko zależy jednak od sieci kontaktów. Jeśli publikacja będzie dalej otrzymywać polubienia i komentarze, algorytm będzie wyświetlał ją nadal.