W ministerialnych planach
rozwoju szkół kładzie się coraz większy nacisk na technologie IT. Przy czym nie
służą one tylko do zdobywania przez uczniów podstawowych kompetencji cyfrowych.
Te nierzadko dzieci nabywają jeszcze przed rozpoczęciem nauki w szkole.
Stosowanie rozwiązań IT ma natomiast generalnie podnieść jakość edukacji. Aby
to było możliwe, szkoły muszą budować infrastrukturę informatyczną na bazie
sprzętu funkcjonalnego, wydajnego i o niskiej awaryjności. Dlatego będzie
przybywać klientów z rynku edukacyjnego, którzy są tego świadomi
i – planując zakupy – chętniej wezmą pod uwagę inne kryteria
wyboru niż tylko cenę.

 

Notebook to „podstawa programowa”

MEN
planuje, że do 2020 r. szkoły będą musiały posiadać co najmniej jeden lub
dwa zestawy przenośnych komputerów składające się z laptopa dla
nauczyciela i mobilnych pecetów dla uczniów. Konkretna liczba zestawów
zależy od tego, czy w szkole uczy się więcej niż 300 uczniów czy mniej.
Przede wszystkim placówki mają zapewnić notebooki pedagogom prowadzącym
zajęcia, w trakcie których niezbędne jest wykorzystanie technologii IT.
Docelowo w służbowy sprzęt mobilny mają być wyposażeni wszyscy
nauczyciele.

Edukacyjne ThinkPady – dodatkowe wyposażenie

oprogramowanie firmy Intel (laptopy ThinkPad 11e można wyposażyć w pakiet
programów edukacyjnych, takich jak Kno Textbooks, ArtRage czy Classroom
Management),

przenośna nagrywarka DVD Slim USB,

bezprzewodowa mysz laserowa,

linka zabezpieczająca.

 

Rzecz jasna urządzenia, których na co dzień używają
pedagodzy – a w szczególności uczniowie – są narażone na fizyczne
bodźce. Uderzenia, upadki, zalania (często nieumyślne) są nie do uniknięcia
w miejscu, w którym panuje nieustanny ruch, a sprzęt jest
intensywnie eksploatowany przez kilka godzin dziennie. Dlatego Lenovo proponuje
partnerom działającym na rynku edukacyjnym specjalnie zaprojektowane laptopy.
ThinkPad 11e oraz ThinkPad Yoga 11e, zgodne z wojskową normą
wytrzymałościową MIL-STD 810G, są w zasadzie pod każdym względem
dostosowane do potrzeb placówek edukacyjnych. Ich solidna obudowa została
dodatkowo zabezpieczona gumową powłoką umieszczoną wokół górnej pokrywy. Także
rogi laptopów mają wzmocnioną konstrukcję. Ponadto oba modele są odporne na
zalanie.

Inżynierowie projektujący ThinkPady wzięli pod uwagę, że
będą one otwierane i zamykane dużo częściej i z dużo większym
impetem niż zwykłe domowe komputery. Wzmocnili więc konstrukcję zawiasów, co
bardzo przyda się w środowisku szkolnym. Dotykowy ekran modelu Yoga został
dodatkowo pokryty odpornym na zarysowania szkłem.

 

Szybko i na temat

Równie ważna jak fizyczna odporność szkolnego laptopa jest
jego wydajność. Urządzenie musi umożliwiać nauczycielowi płynne przekazywanie
zaplanowanych treści, zaś uczniom pracę z kilkoma aplikacjami naraz.
W przeciwnym razie grozi dezorganizacja lekcji, ze szkodą dla uczniów
i nauczyciela. Problemy sprzętowe mogą „podkopywać” autorytet pedagoga,
który nie zawsze szybko sobie poradzi z kłopotami, jakie mógłby sprawić
mało wydajny komputer.

Nie będzie takich
problemów w przypadku szybkiego ThinkPada 11e. Efektywną naukę
z pomocą tego laptopa wspomogą też bogate opcje komunikacji. Karta Wi-Fi
zapewni bezprzewodowy dostęp do Internetu, wbudowane łącze USB 3.0 umożliwi
szybkie przenoszenie danych, a port HDMI – bezpośrednie podłączenie
komputera do telewizora, monitora lub projektora. W szkolnych ThinkPadach
może być także zainstalowane oprogramowanie edukacyjne firmy Intel.

Oferując ThinkPada szkole,
warto też podkreślić jego niewielkie rozmiary i wagę. W końcu
komputer ma być przenośny, a lekcje z jego udziałem powinny móc
odbywać się również poza budynkiem. Z tego względu laptop zaopatrzono
w jasny wyświetlacz o rozdzielczości HD i wytrzymałą baterię.

Nauczyciele
i uczniowie, którzy mają do czynienia z tabletami w życiu
pozaszkolnym, docenią model ThinkPad Yoga 11e. Ma te same zalety co ThinkPad
11e, ale dodatkowo charakteryzuje go elastyczność w kwestii sposobów
wykorzystania. To notebook
konwertowalny, który można ustawić w pozycji klasycznej bądź podstawki
(sprawdzi się przy prezentacjach) czy też namiotu (podczas oglądania filmu czy
prezentacji). Z kolei funkcja tabletu umożliwi uczniom wygodne robienie
zdjęć lub kręcenie filmów w ramach zajęć.