Szkoły i uczelnie stały się częstym celem cyberataków w czasie pandemii COVID-19, kiedy na masową skalę rozpoczęły proces zdalnego nauczania. Nic dziwnego, skoro placówki te zawsze były źródłem cennych danych osobowych i finansowych, a ich przestawienie się na komunikację zdalną nie poszło, niestety, w parze z udoskonaleniem cyberzabezpieczeń. Choć ryzyko masowych zachorowań zostało zażegnane, to technologie informatyczne w szkołach – wyniesione ekspresowo na wyższy poziom – pozostały, a ich wykorzystania w nauczaniu nie da się już zahamować.

Obecnie w placówkach edukacyjnych, podobnie jak w firmach, mamy często do czynienia z nauką zdalną/pracą hybrydową. Uczniowie, nauczyciele, studenci i wykładowcy wykorzystują różne urządzenia cyfrowe, przenosząc je między domem a szkołą – co dodatkowo naraża szkolne systemy na ataki przeprowadzane za pośrednictwem niezabezpieczonych laptopów, tabletów i sieci.

Potwierdzają to dane pochodzące z globalnego programu Microsoftu, który służy do śledzenia aktywności zagrożeń. Wskazują one, że branża edukacyjna znacznie przewyższa inne sektory pod względem liczby zgłoszonych ataków złośliwego oprogramowania. Z kolei wyniki badania Apricorn 2021 Global IT Security Survey potwierdzają, że sektor edukacji jest najbardziej narażony na naruszenie systemów cyberbezpieczeństwa i utratę danych.

Dlatego szkoły muszą zwracać szczególną uwagę na świadomość uczniów i pracowników. W sytuacji, gdy naruszenie danych może rozpocząć się z dowolnego miejsca, wszyscy stają się odpowiedzialni za bezpieczeństwo szkolnych systemów. Ale sama świadomość to jeszcze za mało.

Cyberbezpieczeństwo w kilku krokach

Solidna implementacja zarządzania ryzykiem IT musi opierać się na podejściu Zero Trust, które z kolei wymaga weryfikacji wszystkiego, co próbuje połączyć się z ekosystemem informatycznym danej placówki edukacyjnej. Podejście to obejmuje zarówno komponenty sprzętowe, jak i software’owe, z których uczniowie i nauczyciele korzystają na co dzień, sposoby autoryzacji i kontroli tożsamości w aplikacjach szkolnych oraz narzędzia wykorzystywane do monitorowania całego ekosystemu.