Infrastruktura w modelu usługowym: czy i kiedy?
Kolejną rewolucją w branży IT – niemalże na miarę chmury – miała być dostępność zaawansowanych rozwiązań infrastrukturalnych w formie usługi rozliczanej abonamentowo. Oferta ta w niektórych krajach została przyjęta nadspodziewanie dobrze, ale wygląda na to, że w Polsce jeszcze na nią za wcześnie.
Kluczowe jest zaangażowanie ze strony partnerów.
Pay-per-use nie tylko w DC
Metoda pay-per-use nie jest oczywiście nowym wynalazkiem – już ponad 10 lat temu w Polsce pojawiały się firmy oferujące w tym modelu komputery PC, a następnie drukarki. Zainteresowanie wynajmem tych pierwszych jest umiarkowane, ale rozliczanie kosztów druku za każdą stronę w końcu się na rynku przyjęło. Być może dlatego, że w proces ten zaangażowani zostali partnerzy, którzy mają znacznie lepsze dotarcie do potencjalnego klienta, niż producenci.
Zaangażowanie partnerów jest ważne o tyle, że w przypadku zaawansowanych usług często świadczone są one przez producentów bezpośrednio z globalnej lub regionalnej centrali, a więc nie po polsku. W przypadku dużych odbiorców nie powinno stanowić to problemu, ale wśród mniejszych klientów już tak – być może jest to jedno z kryterium, dlaczego są oni rzadziej zainteresowani usługami. Poza tym partnerzy dzięki usługom zyskują szanse na wykazanie się kreatywnością.
– Rozwijamy nasze rozwiązania, a także usługi Security Operations Center, Managed Detection and Response oraz Incident Response w taki sposób, aby mogły być zarówno odsprzedawane przez partnerów, jak też wykorzystywane przez nich do budowy własnych usług. W tym pierwszym przypadku partner otrzymuje prowizję, a jeśli taka będzie wola klienta, to może uzyskać też dostęp do portalu wsparcia i mieć stały wgląd w proces rozwiązywania danego problemu albo wręcz móc inicjować reagowanie na zagrożenia – mówi Robert Dąbrowski, CISSP Manager Systems Engineering w polskim oddziale Fortinetu.
Możliwe do uzyskania korzyści z modelu usługowego są nie do przecenienia i z pewnością nie można ignorować tego zjawiska na rynku IT. Usprawiedliwione wydaje się porównanie jego obecnego etapu dojrzałości do pierwszych lat funkcjonowania chmury. Z pewnością ten rodzaj biznesu nie jest optymalny dla każdego partnera, jak też występuje wiele ograniczeń po stronie klientów. Jednak zainteresowanie się tym modelem odpowiednio wcześnie ułatwi wykrojenie przyzwoitego kawałka tortu, gdy stanie się on bardziej popularny.
Podobne artykuły
Alternatywa dla chmury publicznej
Niektórzy analitycy zapowiadali, że 2023 będzie rokiem repatriacji z chmury publicznej. Tak się nie stało, co nie zmienia faktu, iż wiele firm przechowuje i przetwarza swoje dane w środowisku lokalnym.
Platforma cyberbezpieczeństwa dla dostawców usług
Acronis umożliwia partnerom MSP świadczenie zaawansowanych usług, których celem jest ochrona zasobów IT. Mogą zapewnić swoim klientom backup rozszerzony o przywracanie pracy po wystąpieniu awarii, zabezpieczenie EDR, likwidację źródeł wycieku wrażliwych danych i zarządzanie maszynami.