Ostatni rok w świecie nowych technologii upłynął pod dyktando generatywnej sztucznej inteligencji. Należy spodziewać się, że kolejne lata przyniosą ze sobą wysyp produktów wykorzystujących potencjał tej technologii. Oliver Tuszik, prezes Cisco na region EMEA, stwierdził, że mamy do czynienia z największym przełomem na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, któremu nie dorównuje nawet rozwój internetu. Choć niemiecki menedżer dostrzega zagrożenia wynikające z dwóch toczących się właśnie wojen – w Europie i na Bliskim Wschodzie – to z optymizmem patrzy w przyszłość.

 – Cisco ma obecnie najlepsze portfolio w historii, jest jeszcze bardziej otwarte, zintegrowane, bezpieczne i zautomatyzowane. Wciąż jednak nasza oferta nie jest perfekcyjna i dlatego cały czas dokonujemy kolejnych akwizycji – mówi Oliver Tuszik.

Dynamiczne zmiany zachodzące w świecie IT wymuszają na producentach z branży IT konieczność przedefiniowania strategii. W tym kontekście Cisco stawia przed sobą kilka celów: dostosowanie infrastruktury do nowych wymagań, zachowanie bezpieczeństwa, zapewnienie użytkownikom optymalnych wrażeń podczas obcowania z nowymi technologiami, dostarczenie najlepszych narzędzi do współpracy i prowadzenie polityki zrównoważonego rozwoju.

AI w służbie bezpieczeństwa

Część innowacji przedstawianych na Cisco Live EMEA 2024 dotyczyła systemów bezpieczeństwa IT. Spośród prezentowanych rozwiązań na pierwszy plan wysuwa się Cisco Identity Intelligence, które ma być batem na hakerów wykorzystujących skradzioną tożsamość. Matt Caulfield, VP of Product Identity w Cisco, pokazał slajd pod wymownym tytułem: „Po co się włamywać, skoro można się zalogować”.

Cisco Identity Intelligence rozpoznaje ataki naruszające tożsamość cyfrową osób, co umożliwia integracja tego narzędzia z produktami wiodących dostawców rozwiązań do ochrony danych uwierzytelniających (Okta, Microsoft, Zscaler, Amazon). Pozyskane informacje pozwalają wykrywać użytkowników, podłączone maszyny, aplikacje i usługi oraz zachodzące pomiędzy nimi relacje. 

Kolejnym godnym uwagi nowym rozwiązaniem jest Cisco AI Assistant for Security. Dzięki niemu administrator, zamiast sortować tysiące istniejących reguł, może wydać asystentowi polecenie w rodzaju: „odmów dostępu do wszystkich portali społecznościowych” i nazwać regułę: „odmowa dostępu do portali społecznościowych”. Asystent jest szkolony na dużym zestawie danych dotyczących bezpieczeństwa, który codziennie analizuje ponad 550 miliardów tego rodzaju zdarzeń w internecie, aplikacjach, poczcie e-mail, na punktach końcowych, jak też w wewnętrznej sieci.

Walka z narastającą cyberprzestępczością to obecnie jeden z największych problemów, z jakim muszą borykać się działy IT, zaś drugim jest lawinowy przyrost danych. Nie bez przyczyny wzrasta popularność tzw. obserwowalności, czyli zdolności zrozumienia wewnętrznego stanu systemów na podstawie generowanych przez nie danych. Koncern z San Jose cały czas rozbudowuje swoją platformę Cisco Observability o nowe funkcje i moduły, w czym duży udział mają wcześniejsze akwizycje (Splunk, AppDynamics, ThousandEyes).

Ronak Desai, SVP & GM, odpowiedzialny za Cisco AppDynamics oraz Full-Stack Observability, przedstawił w Amsterdamie nowe funkcje, w tym między innymi Cisco AIOps. Aplikacja rozpoznaje w czasie rzeczywistym wzorce, korelacje zdarzeń, wykrywa anomalie i redukuje szumy spowodowane przez zdarzenia i alerty.

Wykrywanie wypalenia zawodowego

Wprawdzie po pandemii wiele osób powróciło do biur, ale praca hybrydowa pozostanie z nami jeszcze na długo. W związku z tym Jeetu Patel, Cisco VP and GM of Security and Collaboration, oznajmił, iż firma angażuje się w hybrydowe środowisko pracy i chce zaoferować ludziom możliwość pracy na każdym urządzeniu i w dowolnym środowisku, które najlepiej spełnia indywidualne wymagania. Cisco zaprojektowało aplikację Webex dla okularów Apple Vision Pro i jest ona dostępna na platformie AppStore. Nowinką jest Cisco AI Assistant dla aplikacji Webex Suite i Contact Center. Ten inteligentny asystent podsumowuje spotkania, tłumaczy wiadomości i… wykrywa wypalenie zawodowe u pracowników działu obsługi klientów. Nie można zapominać o tym, że praca z modelami AI wymaga odpowiedniej infrastruktury. Dlatego specjaliści Cisco zapowiadają dalsze zacieśnianie współpracy z NVIDIA, aby rozwijać rozwiązania dla centrów danych.