Z deklaracji użytkowników naszego redakcyjnego portalu wynika, że sztuczna inteligencja w najbliższych dwóch latach stanowi wyjątkową, a co najmniej znaczącą szansę biznesową dla 51 proc. z nich. W kategoriach jakiejkolwiek szansy postrzega AI kolejnych 27 proc. pytanych, zaś w ogóle nie planuje zajmowania się tym tematem w kontekście biznesu 22 proc. respondentów.

Źródło: CRN.pl

Kolejną nowością, choć tym razem w wydaniu sprzętowym, są gogle Apple Vision Pro, które chciałoby sprzedawać 47 proc. resellerów, podczas gdy 25 proc. ma na ten temat przeciwne zdanie (przy czym 28 proc. odpowiadających na pytanie o ten produkt w ogóle nie oferuje rozwiązań Apple’a).

Dwa powyższe pytania dotyczyły nowości (lub prawie nowości) rynkowych. Trzecie poświęciliśmy „starej, dobrej” chmurze. Okazuje się, że w przypadku 33 proc. firm, ich tegoroczne przychody z chmury wzrosną o ponad 10 proc. rok do roku, zaś 21 proc. przedsiębiorców oczekuje wzrostu na poziomie od 1 do 10 proc. Zmian nie spodziewa się tym razem 19 proc. pytanych, a zaskakująco wysoki odsetek (27 proc.) oczekuje w tym roku spadku przychodów ze sprzedaży rozwiązań chmurowych, z czego aż 20 proc. o więcej niż 10 proc.

Inteligencja sztuczna, biznes prawdziwy

Według analityków światowy rynek sztucznej inteligencji będzie rósł w szybkim tempie w najbliższych latach. Agencja Markets and Markets przewiduje średni wzrost co roku o 36,8 proc. do 2030 r. Tym samym w ciągu 7 lat wydatki na rozwiązania AI zwiększą się 9-krotnie, ze 150,2 mld dol. w 2023 r. do 1,345 bln dol. w 2030 r. Dane obejmują sprzęt, oprogramowanie, technologię (ML, w tym deeplearning i GPT, oraz NLP i Computer Vision).

Sporą dynamikę inwestycji przypisuje się rosnącemu zapotrzebowaniu na technologie sztucznej inteligencji w różnych branżach, ponieważ firmy i instytucje dostrzegają potencjał AI w zakresie poprawy wydajności operacyjnej, doświadczeń klientów oraz przyspieszenia innowacji. Rozwój rynku napędzają ponadto postępy w rozwoju algorytmów sztucznej inteligencji, mocy obliczeniowej i dostępności do danych.

Jeśli chodzi o branże, to można spodziewać się, że wydatki na AI do 2030 r. będą rosły najszybciej w segmencie opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych – uważają analitycy. Możliwe zastosowania obejmują dane pacjentów i analizę ryzyka, obrazowanie i diagnostykę medyczną, medycynę precyzyjną, odkrywanie leków i wiele innych. Z kolei w przypadku funkcji biznesowych, to według Markets and Markets segment marketingu i sprzedaży będzie miał w najbliższych latach największy udział w rynku AI.

Za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji firmy personalizują swoje kampanie marketingowe i dostarczają odpowiednie treści w optymalnym czasie. Sztuczna inteligencja usprawnia również procesy sprzedażowe, zapewniając analitykę predykcyjną, ocenę leadów i zautomatyzowaną obsługę klienta za pośrednictwem czatbotów. Jej zastosowanie w marketingu i sprzedaży zmienia sposób, w jaki firmy angażują się w kontakt z klientami, optymalizują swoje strategie i zwiększają przychody – podsumowują analitycy Markets and Markets.

W ankietach CRN.pl wzięło udział 477 osób.