Ankieta CRN.pl: idzie nowe
Deklaracje co najmniej połowy respondentów niedawnej ankiety CRN.pl wskazują, że sztuczna inteligencja na dobre zagości w biznesie IT.

Z deklaracji użytkowników naszego redakcyjnego portalu wynika, że sztuczna inteligencja w najbliższych dwóch latach stanowi wyjątkową, a co najmniej znaczącą szansę biznesową dla 51 proc. z nich. W kategoriach jakiejkolwiek szansy postrzega AI kolejnych 27 proc. pytanych, zaś w ogóle nie planuje zajmowania się tym tematem w kontekście biznesu 22 proc. respondentów.

Kolejną nowością, choć tym razem w wydaniu sprzętowym, są gogle Apple Vision Pro, które chciałoby sprzedawać 47 proc. resellerów, podczas gdy 25 proc. ma na ten temat przeciwne zdanie (przy czym 28 proc. odpowiadających na pytanie o ten produkt w ogóle nie oferuje rozwiązań Apple’a).
Dwa powyższe pytania dotyczyły nowości (lub prawie nowości) rynkowych. Trzecie poświęciliśmy „starej, dobrej” chmurze. Okazuje się, że w przypadku 33 proc. firm, ich tegoroczne przychody z chmury wzrosną o ponad 10 proc. rok do roku, zaś 21 proc. przedsiębiorców oczekuje wzrostu na poziomie od 1 do 10 proc. Zmian nie spodziewa się tym razem 19 proc. pytanych, a zaskakująco wysoki odsetek (27 proc.) oczekuje w tym roku spadku przychodów ze sprzedaży rozwiązań chmurowych, z czego aż 20 proc. o więcej niż 10 proc.
Inteligencja sztuczna, biznes prawdziwy
Według analityków światowy rynek sztucznej inteligencji będzie rósł w szybkim tempie w najbliższych latach. Agencja Markets and Markets przewiduje średni wzrost co roku o 36,8 proc. do 2030 r. Tym samym w ciągu 7 lat wydatki na rozwiązania AI zwiększą się 9-krotnie, ze 150,2 mld dol. w 2023 r. do 1,345 bln dol. w 2030 r. Dane obejmują sprzęt, oprogramowanie, technologię (ML, w tym deeplearning i GPT, oraz NLP i Computer Vision).
Sporą dynamikę inwestycji przypisuje się rosnącemu zapotrzebowaniu na technologie sztucznej inteligencji w różnych branżach, ponieważ firmy i instytucje dostrzegają potencjał AI w zakresie poprawy wydajności operacyjnej, doświadczeń klientów oraz przyspieszenia innowacji. Rozwój rynku napędzają ponadto postępy w rozwoju algorytmów sztucznej inteligencji, mocy obliczeniowej i dostępności do danych.
Jeśli chodzi o branże, to można spodziewać się, że wydatki na AI do 2030 r. będą rosły najszybciej w segmencie opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych – uważają analitycy. Możliwe zastosowania obejmują dane pacjentów i analizę ryzyka, obrazowanie i diagnostykę medyczną, medycynę precyzyjną, odkrywanie leków i wiele innych. Z kolei w przypadku funkcji biznesowych, to według Markets and Markets segment marketingu i sprzedaży będzie miał w najbliższych latach największy udział w rynku AI.
Za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji firmy personalizują swoje kampanie marketingowe i dostarczają odpowiednie treści w optymalnym czasie. Sztuczna inteligencja usprawnia również procesy sprzedażowe, zapewniając analitykę predykcyjną, ocenę leadów i zautomatyzowaną obsługę klienta za pośrednictwem czatbotów. Jej zastosowanie w marketingu i sprzedaży zmienia sposób, w jaki firmy angażują się w kontakt z klientami, optymalizują swoje strategie i zwiększają przychody – podsumowują analitycy Markets and Markets.
W ankietach CRN.pl wzięło udział 477 osób.
Podobne artykuły
Ankieta CRN.pl: płace i zatrudnienie w dół
Wyraźna większość respondentów ankiety na naszym redakcyjnym portalu zapowiada w tym roku cięcie zatrudnienia.
Sztuczna inteligencja na brzegu sieci
Wartość Edge AI polega na jej potencjalnych możliwościach natychmiastowego rozwiązywania realnych problemów, co otwiera szerokie pole do innowacji dla integratorów IT.
Więcej prądu dla centrów danych
Wobec wzrastających za sprawą AI potrzeb operatorzy centów danych zaczynają myśleć o swojej niezależności energetycznej.