Specjaliści ds. bezpieczeństwa już od pewnego czasu mówią o potrzebie unifikacji narzędzi do ochrony danych oraz programów antywirusowych. Jak do tej pory jednak nikomu, za wyjątkiem Acronisa, nie udało się przedstawić rozwiązania, które w sposób kompleksowy łączy produkty do backupu, odzyskiwania danych po awarii, antywirusy oraz systemy do zarządzania punktami końcowymi. Wymienione funkcjonalności są oferowane w ramach usługi chmurowej Acronis Cyber Protect. Producent, wraz z wprowadzeniem do swojego portfolio nowego rozwiązania, postawił przed sobą bardzo ambitne zadanie w postaci uruchomienia 111 własnych centrów danych na całym świecie.

Cel  jest jasny: chcemy zapewnić bezpieczeństwo danych naszych klientów oraz sprawić, żeby poczuli się bardziej komfortowo, wiedząc, że ich zasoby znajdują się w bliskim sąsiedztwie. Nie zamierzamy ograniczać działań  do otwarcia kilku centrów danych w Europie, lecz niemal we wszystkich krajach naszego kontynentu. Nie budujemy własnych serwerowni, bo nie miałoby to sensu. Przyjęliśmy inny model, który polega na tym, że podpisujemy umowy z  operatorami data center – wyjaśnia Artur Cyganek, Regional Director Eastern Europe w Acronisie. 

Pod koniec kwietnia Acronis otworzył centrum danych również w Polsce, gdzie podjął współpracę z Atmanem. Obecnie na całym globie działa około 40 serwerowni Acronis, między innymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Liechtensteinie, Francji, Czechach, Niemczech, Hiszpanii, Izraelu, Japonii, Australii, Kanadzie i Singapurze. Warto podkreślić, że specjaliści Acronisa znajdują się w trybie ciągłej gotowości 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.

Co istotne, firma daje wolność wyboru serwerowni zarówno partnerom, jak i klientom. Co to oznacza w praktyce? Acronis oprócz tego, że posiada własne centra danych, ma podpisane umowy z największymi dostawcami usług chmurowych – Amazonem, Microsoftem i Google’em, a także lokalnymi providerami, w tym Exeą, która jest partnerem Acronisa w Europie-Środkowo-Wschodniej. Przy czym niezależnie od tego, którą z opcji wybierze klient, zawsze otrzymuje taką samą usługę.

Organizacje mają bardzo zróżnicowane potrzeby w zakresie przechowywanie danych. Ale w dzisiejszych czasach byłoby anachronizmem zachęcanie klientów do tego, żeby trzymać backup na taśmie. Zgodnie z zasadą 3-2-1 lepiej zrobić dwie kopie w środowisku lokalnym i jedną w chmurze zewnętrznego dostawcy. Dlatego też oferujemy własne centra danych, ale to klient lub obsługujący go partner decydują o tym, gdzie dane mają być zabezpieczone – tłumaczy Artur Cyganek.

Możliwość korzystania z dwóch centrów danych może okazać się pomocna chociażby przy tworzeniu backupu na potrzeby SaaS. Zresztą to się już dzieje – część użytkowników Microsoft 365 wykorzystuje serwerownie  Acronisa do przechowywania kopii zapasowych danych przetwarzanych przez to właśnie oprogramowanie.

Firma planuje, oprócz uruchamiania kolejnych data center, rozwijać usługę Acronis Cyber Protect sprzedawaną wyłącznie za pośrednictwem partnerów. Jeszcze do niedawna klienci mogli wybierać pojedyncze rozwiązania takie, jak: Acronis Cyber Backup, Acronis Cyber Files Cloud, Acronis Cyber Notary Cloud czy Acronis Cyber Recovery Disaster Cloud. Obecnie dostępny jest tylko pakiet komplementarnych usług Acronis Cyber Protect. W ramach oferty standardowej usługobiorca otrzymuje kilka podstawowych funkcjonalności: security, management, backup, disaster recovery, e-mail security, file sync and share, automation i notary. 

Jednak na tym nie kończą się możliwości pakietu, bowiem można zamówić opcjonalne usługi realizujące zaawansowane zadania. Na przykład organizacje o specyficznych potrzebach w zakresie tworzenia kopii zapasowych, mają możliwość skorzystania z  opcji „Advanced Backup”, która umożliwia obsługę SAP Hana czy baz Oracle’a. Dużą popularnością cieszy się też pakiet „Advanced Management”, wykonujący operacje związane z uaktualnianiem luk w oprogramowaniu.

Usługi dodatkowe bardzo często przyciągają klientów. Część firm, które używają naszych tradycyjnych narzędzi do backupu, zdecydowała się przejść na model usługowy ze względu na opcję „Advanced Management”. Usługi należące do grupy „advanced” będą cały czas rozwijane. Niedawno przejęliśmy firmę DeviceLock opracowującą systemy DLP i już w trzecim kwartale bieżącego roku uruchomimy „Advanced Data Loss Prevention” – zapowiada Artur Cyganek.

Usługa Acronis Cyber Protect jest adresowana przede wszystkim dla średnich i dużych organizacji z wieloma rozproszonymi oddziałami. Niejednokrotnie klienci oraz partnerzy, którzy bliżej ją poznają, przyznają, że jest to właśnie coś, czego od pewnego czasu szukali. Dzięki usłudze Acronisa nie muszą stosować kilku rozwiązań pochodzących od różnych dostawców, używać wielu paneli do zarządzania czy martwić się o luki pojawiające się w oprogramowaniu.

Zarejestruj się na debatę technologiczną Acronis z Jerzym Dudkiem oraz dowiedz się więcej o konkursie „Acronis #cyberfit” na stronie www.cyberfit.pl. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.