Wydatki banków na generatywną sztuczną inteligencję wzosną z 6 mld dol. w 2024 r. do 85 mld dol. w 2030 r., czyli ponad 14-krotnie – prognozuje Juniper Research.

Przewiduje, że wiodące banki wdrożą usługi oparte na generatywnej AI, aby oferować bardziej spersonalizowane doświadczenia klientów oraz atrakcyjniejszą ofertę po niższych kosztach.

AI zmieni model biznesowy w bankowości

Badanie wykazało, że generatywna sztuczna inteligencja umożliwi zasadnicze zmiany w bankach, zapewniając spersonalizowany wgląd w wydatki i lepszą widoczność trendów obserwowanych po stronie klientów. Analitycy spodziewają się, że banki będą w coraz większym stopniu przechodzić na strategię skoncentrowaną na sztucznej inteligencji, aby skutecznie konkurować na rynku.

Raport stwierdza wręcz, iż banki muszą zrozumieć, iż inwestycje są obecnie niezbędne dla GenAI, ponieważ mogą zapewnić wystarczająco dużo czasu na opracowanie najbardziej wartościowych przypadków użycia, takich jak wykorzystanie generatywnej AI w obsłudze klienta i na stanowiskach back-office.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w sercu operacji umożliwi bankom zapewnienie zróżnicowanej i spersonalizowanej obsługi użytkowników przy jednoczesnej redukcji kosztów. Nie czyniąc dziś sztucznej inteligencji priorytetem, ryzykują utratę pozycji na rzecz konkurencji” – twierdzi współautor badania, Nick Maynard.