Wydatki na ICT w Europie nie osiągną poziomu sprzed pandemii co najmniej do 2022 r. – przewiduje IDC. Na 2020 r. prognoza przewiduje spadek niemal we wszystkich segmentach rynku – w sumie wobec 2019 r. wydatki zmniejszą się o 1,8 proc., do 917,4 mld dol.

Według IDC widoczna jest jednak niewielka poprawa w porównaniu do sytuacji z końca lipca. Oczekuje się, że w 2021 r. nastąpi niewielki wzrost wobec słabego br. (poniżej 1 proc.). Optymistyczna prognoza powrotu do przychodów ICT sprzed pandemii w 2022 r. jest możliwa do spełnienia przy wzroście 3,4 proc. r/r.

Zakupy urządzeń poprawiają bilans

W 2020 r. jedynie segment sprzętu w Europie wyjdzie na plus (+1,4 proc. r/r). Prognozę skorygowano w górę wobec utrzymującego się dużego zapotrzebowania głównie na komputery, tablety i monitory do PC.

Lockdown przyspieszył również przejście na sprzęt mobilny i można spodziewać się, że ten trend będzie kontynuowany.

Jednak pozostałe segmenty rynku urządzeń zaliczą spadek, ponieważ wiele firm wstrzymuje inwestycje, które nie mają krytycznego znaczenia dla organizacji. Za to wydatki na chmurową infrastrukturę utrzymają w br. solidny wzrost – na poziomie 38,1 proc. wobec 2019 r.

Usługi zarządzane potrzebne w home office

IDC prognozuje, że wydatki na usługi IT w Europie zmniejszą się o 3,8 proc. w 2020 r., ze względu na negatywny wpływ obecnej sytuacji zarówno na nowe kontrakty, jak i przedłużenia.

Zwłaszcza usługi zorientowane na projekty, takie jak konsulting, tworzenie niestandardowych aplikacji i integracja systemów, najbardziej ucierpią w czasach pandemii, podczas gdy wydatki na usługi zarządzane (hosting, outsourcing IT itp.) nie dotknie poważne ograniczenie, ze względu na potrzebę wdrożenia i korzystania ze zdalnych funkcji w biznesie.

Prognoza wydatków na ICT w Europie w latach 2020 – 2021 według segmentów

Usługi telekomunikacyjne: lokalny popyt stabilny

Rynek usług telekomunikacyjnych w Europie odnotuje w tym roku niewielki spadek o 2,1 proc., pomimo zwiększonego natężenia ruchu podczas wybuchu pandemii. Niższe przychody operatorów wobec ub.r. to skutek ograniczenia wpływów z roamingu połączeń zagranicznych. Jednocześnie popyt lokalny pozostanie względnie stabilny.

Software potrzebny do współpracy

Według prognozy wydatki na oprogramowanie w Europie w 2020 r. pójdą w dół, ale minimalnie, o 0,1 proc. rok do roku.

Mimo że wiele projektów oprogramowania zostało wstrzymanych w wyniku zawirowań gospodarczych, popyt na software nie ulegnie gwałtownemu spadkowi w perspektywie krótkoterminowej – wynika z analizy.

Home office przyczynił się do zwiększenia wydatków na oprogramowanie, ponieważ firmy zwiększyły zapotrzebowanie na aplikacje i narzędzia do współpracy, związane ze zdalnym dostępem i zarządzaniem, a także aplikacje zabezpieczające.

Zaufanie i empatia w cenie w czasie pandemii
Ponieważ kryzys Covid-19 nadal zakłóca normalną działalność przedsiębiorstw, IDC radzi, by dostawcy IT skupili się na dostarczaniu rozwiązań zapewniających klientom dużą odporność i sprawność operacyjną. Producenci powinni starać się dodawać wartość do istniejących umów, być bardziej elastyczni, jeśli chodzi o opcje płatności. Analitycy radzą także rozszerzać zakres obsługi klienta. W obecnych czasach zaufanie i empatia znacznie przyczynią się do długoterminowej lojalności klientów – zdaniem IDC.