Coraz trudniejsze warunki makroekonomiczne pogorszyły perspektywy dla rynku smart home. Światowe dostawy inteligentnych urządzeń domowych spadną o 2,6 proc. w 2022 r. do 874 mln szt. – przewiduje IDC. Osłabnie zwłaszcza popyt na głośniki i urządzenia do rozrywki wideo, takie jak telewizory i urządzenia do przesyłania strumieniowego.

Na dostawy wpłynęły silnie zakłócenia w łańcuchu dostaw, jednak widać też spadek popytu, gdy inflacja drenuje portfele konsumentów. Eksperci spodziewają się, że zmienność będzie nadal hamować wzrost rynku w 2023 r. i później.

W 2023 r. przewiduje się odbicie, jednak stosunkowo niskie (4,6 proc.), przy czym większość wzrostu będzie pochodzić z rynków wschodzących i Chin.

Najbardziej wzrośnie zapotrzebowanie na produkty do monitorowania domu i zabezpieczeń, inteligentne oświetlenie i sprzęt do rozrywki wideo.

Na rozwiniętych rynkach w długim terminie spadnie sprzedaż głośników, ale mogą one być popularne m.in. w Europie, gdzie dotychczas bariera językowa i brak usług hamowały popyt.

Prognoza dla rynku smart home na lata 2022 – 2026

Kategoria produktówDostawy w 2022 r. (mln szt.)Udział w rynku w 2022 r.Dostawy w 2026 r. (mln szt.)Udział w rynku w 2026 r.Średni roczny wzrost w latach 2022 – 2026
Rozrywka wideo296,133,9%325,927,4%2,4%
Monitoring i bezpieczeństwo188,621,6%266,122,4%9,0%
Oświetlenie94,710,8%213,518,0%22,6%
Głośniki116,413,3%132,911,2%3,4%
Termostaty24,82,8%31,32,6%6,0%
Inne153,517,6%219,318,4%9,3%
W sumie874100,00%1189,1100,0%8,0%
Źródło: IDC