Według informacji z firm z łańcucha dostaw w przyszłym roku na rynku notebooków zadebiutują Huawei (z urządzeniem 2 w 1) oraz Xiaomi. Pierwszy model tej drugiej marki ma pojawić się w I poł. 2016 r. Będzie oparty na Linuksie. Przewidywana cena to ok. 300 dol. Swój debiut zapowiedział także Haier, chińska firma AGD. Swojego laptopa zaprezentuje na targach CES na początku stycznia.

Zdaniem azjatyckich dostawców Toshiba i Fujitsu zrezygnują z samodzielnego biznesu komputerowego. Działy zajmujące się notebookami może przejąć fundusz Japan Industrial Partners, który w 2014 r. kupił od Sony markę Vaio (obecnie laptopy Vaio są dostępne tylko w Japonii). Wcześniej pojawiły się informacje, że Toshiba i Fujitsu rozmawiają na temat utworzenia joint venture i wspólnego prowadzenia działów PC. JIP zaprzeczył, że negocjuje z Toshibą zakup biznesu komputerowego. Tym niemniej opcja sprzedaży lub outsourcingu działu PC jest prawdopodobna, ze względu na zapowiedzianą restrukturyzację w Toshibie i cięcie kosztów.

Firmy dostarczające sprzęt sygnalizują, że segmentem PC ponownie bardziej zainteresował się Samsung, który w 2014 r. wycofał się z rynku komputerowego w Europie. Odtworzono samodzielny dział komputerowy. Prawdopodobnie koreański koncern przygotowuje się do przewidywanego przez analityków w II poł. 2016 r. niewielkiego ożywienia na rynku komputerowym, związanego z wymianą sprzętu. Na razie jednak Samsung nie zwiększył dostaw laptopów.

W mijającym roku znacznie spadła sprzedaży komputerów Acera (o ponad 20 proc.). Digitimes przytacza opinie analityków, którzy sugerują, że ten producent powinien połączyć siły w biznesie komputerowym z inną tajwańską marką – Asusem, jeśli chce przetrwać na rynku. W ubiegłym miesiącu założyciel Acera zapewniał, że firma nie zrezygnuje z komputerów.

Warto także odnotować, że na rynku PC w nowej formule pojawiło się HP, jako spółka HP Inc., obejmująca biznes komputerowy i drukarkowy. Firma deklaruje, że chce być liderem rynku. 

Według azjatyckich montowni w przyszłym roku na rynek trafi dużo więcej urządzeń 2 w 1 niż w br. Wzrost będzie dwucyfrowy. Ofertę tego typu sprzętu powiększą główni gracze.