W 2023 r. dostawy na światowym rynku notebooków wyniosły 166 mln szt., co oznacza spadek o 10,8 proc. rok do roku. Nie był on jednak tak głęboki jak w 2022 r. (-24,5 proc. r/r).

TrendForce spodziewa się lepszej koniunktury w 2024 r., wraz ze spadkiem inflacji, stóp procentowych i poprawie dostępności przedsiębiorstw do finansowania. Ponadto aktualizacje systemu operacyjnego Microsoftu (w październiku 2025 r. zakończy się wsparcie dla Windows 10) powinny zachęcić firmy do zakupu nowego sprzętu. W efekcie dostawy notebooków w skali roku mają zwiększyć się, choć skromnie, o 3,6 proc. r/r, tj. do 172 mln sztuk globalnie.

Już są laptopy ze sztuczną inteligencją

Kolejny istotny czynnik na rynku stanowi pojawienie się komputerów wyposażonych w sztuczną inteligencję. Pokazano je ostatnio na targach CES 2024. Producenci czipów współpracują z markami laptopów w celu wprowadzenia produktów wyposażonych w silniki akceleracyjne AI, z integracją jednostek przetwarzania neuronowego (NPU). Urządzenia obsługujące AI zaprojektowano z myślą o efektywnym zarządzaniu obciążeniami i zużyciem energii, poprawiając wydajność, a jednocześnie energooszczędność.

Biorąc pod uwagę znaczną poprawę wydajności czipów i komponentów, takich jak pamięć, akumulatory i systemy chłodzenia, wyższa cena takich laptopów jest nieunikniona – zaznaczają analitycy.

Brak aplikacji spowolni wzrost PC AI

Początkowo grupą docelową dla PC AI będą zaawansowani użytkownicy biznesowi i twórcy treści.
Zwiększanie udziału w rynku takich urządzeń może być jednak ograniczone, jeśli zabraknie atrakcyjnych aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję.

Wzrost dostaw notebooków, szczególnie w najbliższych 2 – 3 latach, będzie w decydującym stopniu zależał od innowacji i rozwoju powiązanych aplikacji – uważa TrendForce.