Rynek tabletów jest nasycony: 20 proc. w dół
Sprzedaż tabletów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej w II kw. br. spadła o 21,4 proc. w porównaniu z ub.r. Na rynku widać wyraźne oznaki nasycenia – ocenia IDC.
Największy spadek odnotowano w przypadku urządzeń 2 w 1 (z dołączaną klawiatuąr) – o 38,6 proc. Ich udział w sprzedaż tabletów pozostaje jednak stabilny, na poziomie 2-3 proc. Analitycy przewidują, że na słabnącym rynku właśnie ten sprzęt ma szansę zainteresować klientów – prognozują stopniowy wzrost popytu na modele 2 w 1, co jednak odbije się na negatywnie na zainteresowaniu notebookami.
Nie dość, że spada sprzedaż tabletów, to jeszcze topnieją ceny. W regionie CEE zmniejszyły się one średnio o 21,9 proc. w ciągu roku, co jest zgodne z długoterminowym trendem (średni roczny spadek wyniósł ok. 25 proc.). Powodem jest ostra konkurencja producentów i masowa produkcja.
Jeśli chodzi o producentów, to liderem rynku w krajach Europy Środkowej i Wschodniej jest Lenovo (16,8 proc.), które zwiększyło swój udział o 2,8 punktów procentowych. Tuż za chińskim koncernem znalazł się Samsung (15,9 proc.), również poprawiając wynik (+3,2 pproc). Wyraźnie od czołówki odstaje trzeci Apple (5 proc.).
Podobne aktualności
Tablety: liderzy rynku na minusie, rosną chińskie marki
Widać oznaki ożywienia na rynku. „Prawdziwe zyski przyjdą w kolejnym cyklu odświeżenia" - twierdzi ekspert.
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.