Największy spadek odnotowano w przypadku urządzeń 2 w 1 (z dołączaną klawiatuąr) – o 38,6 proc. Ich udział w sprzedaż tabletów pozostaje jednak stabilny, na poziomie 2-3 proc. Analitycy przewidują, że na słabnącym rynku właśnie ten sprzęt ma szansę zainteresować klientów – prognozują stopniowy wzrost popytu na modele 2 w 1, co jednak odbije się na negatywnie na zainteresowaniu notebookami.

Nie dość, że spada sprzedaż tabletów, to jeszcze topnieją ceny. W regionie CEE zmniejszyły się one średnio o 21,9 proc. w ciągu roku, co jest zgodne z długoterminowym trendem (średni roczny spadek wyniósł ok. 25 proc.). Powodem jest ostra konkurencja producentów i masowa produkcja.

Jeśli chodzi o producentów, to liderem rynku w krajach Europy Środkowej i Wschodniej jest Lenovo (16,8 proc.), które zwiększyło swój udział o 2,8 punktów procentowych. Tuż za chińskim koncernem znalazł się Samsung (15,9 proc.), również poprawiając wynik (+3,2 pproc). Wyraźnie od czołówki odstaje trzeci Apple (5 proc.).