Światowy rynek sztucznej inteligencji będzie rósł w szybkim tempie w najbliższych latach. MarketsnadMarkets przewiduje średni wzrost co roku o 36,8 proc. do 2030 r. Tym samym w ciągu 7 lat wydatki zwiększą się 9-krotnie, ze 150,2 mld dol. w 2023 r. do 1,345 bln dol. w 2030 r.

Dane obejmują sprzęt, oprogramowanie, technologię (ML, w tym deep learning i GPT, oraz NLP i Computer Vision).

Sporą dynamikę inwestycji przypisuje się rosnącemu zapotrzebowaniu na technologie sztucznej inteligencji w różnych branżach, ponieważ organizacje dostrzegają potencjał AI w zakresie poprawy wydajności operacyjnej, doświadczeń klientów i przyspieszenia innowacji.

Postępy w rozwoju algorytmów sztucznej inteligencji, mocy obliczeniowej i dostępności danych dodatkowo napędzają rozwój rynku.

Jeśli chodzi o branże, to można spodziewać się, że wydatki na AI w segmencie opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych będą rosły najszybciej do 2030 r.

Zastosowania obejmują dane pacjentów i analizę ryzyka, obrazowanie i diagnostykę medyczną, medycynę precyzyjną, odkrywanie leków i wiele innych.

Co do funkcji biznesowych, to według prognozy segment marketingu i sprzedaży będzie miał największy udział w rynku AI w najbliższych latach.

Za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji firmy personalizują swoje kampanie marketingowe i dostarczają odpowiednie treści w optymalnym czasie. Sztuczna inteligencja usprawnia również procesy sprzedażowe, zapewniając analitykę predykcyjną, ocenę leadów i zautomatyzowaną obsługę klienta za pośrednictwem czatbotów. Jej zastosowanie w marketingu i sprzedaży zmienia sposób, w jaki firmy angażują się w kontakt z klientami, optymalizują swoje strategie i zwiększają przychody – twierdzi MarketsandMarkets.