Przychody z segmentu platform data science były w ostatnich latach niemal dwukrotnie wyższe niż z całego rynku oprogramowania analitycznego. W 2015 roku wartość tego segmentu wzrosła o 20 proc.  osiągając poziom 2,4 mld dolarów. Wzrostom tym towarzyszy rosnące zainteresowanie analityką predykcyjną, która do 2020 roku przyciągnie około 40 proc. wszystkich inwestycji w technologie analityczne.

Eksperci Gartnera definiują platformy data science jako zintegrowane środowiska aplikacji umożliwiające tworzenie i kompleksowe wdrożenie wszystkich rodzajów rozwiązań do analizy danych. Mają one umożliwiać korzystanie z narzędzi analitycznych różnym grupom użytkowników. Z jednej strony wspierają specjalistów data science w tworzeniu i zarządzaniu zaawansowanymi modelami, z drugiej – pomagają użytkownikom biznesowym, którzy nie posiadają specjalistycznej wiedzy i umiejętności analitycznych, zapewniając im interaktywny sposób eksploracji i wizualizacji danych.

Popularność platform data science wynika, zdaniem autorów raportu, ze specyfiki wyzwań, przed jakimi stają dzisiaj firmy. Muszą one być przygotowane do przetwarzania wielkich zbiorów danych w czasie rzeczywistym oraz wykorzystania zaawansowanych technik analitycznych. Często jednak nie posiadają wykwalifikowanych specjalistów w tej dziedzinie – jedynie co dziesiąte przedsiębiorstwo nie narzeka na deficyt ekspertów związanych z analityką biznesową. Wyjściem z sytuacji może być skorzystanie z narzędzia umożliwiającego konstruowanie i wdrażanie modeli analitycznych przez różne grupy użytkowników, w tym również użytkowników biznesowych, którzy nie posiadają przygotowania technicznego.